– Det var bare en drøm at det skulle handle om sport, men slik gikk det ikke. I dag kom saken med trøyene, og igjen har vi fokus på det ikke-sportslige, sier Det internasjonale skiforbundet (FIS)' renndirektør Pierre Mignerey på kveldens lagledermøte på Lillehammer.
Bakgrunnen er at de norske løperne i dag hadde teipet over en sponsorlogo på vestene de må ha på seg på trening. Etter diskusjoner mellom FIS og skiforbundet torsdag kveld, har Norge gått med på å fjerne teipen før konkurransene fredag.
Mignerey sier at det ikke blir aktuelt å straffe Norge og de to andre nasjonene som utførte protesten. I stedet vil FIS ha et møte med de involverte i løpet av helgen, i håp om å inngå kompromiss.
– Det kom ikke som noen overraskelse. Vi visste at dette kom til å skje, men jeg vil gjerne vite hvorfor det skjedde, sier franskmannen.
– Manipulasjon
Markedsdirektøren i FIS, Jürg Capol, sa tidligere i dag at han anser teipingen som manipulasjon.
– Hvis du manipulerer akkrediteringer, er det som å endre et pass. Hvis løperne vil gå i løypa eller på stadion, på offisiell treningstid, må de ha offisiell akkreditering.
Arrangementssjef i skiforbundet, Terje Lund, mener det er et uklart regelverk som er bakgrunnen for avgjørelsen. Ifølge han gjør Tyskland og Sverige det samme.
– Innenfor reklame har du regler, og i tillegg har du en håndbok med retningslinjer som forklarer hvordan reglene skal håndteres i praksis. Så har vi sett over tid at det ikke er samsvar mellom reglene og håndboka. Det er rettigheter FIS har tatt i håndboka som ikke er forankret i regelverket, sier Lund.
At protesten ikke vil få konsekvenser for Norge, mener Lund er et hyggelig signal fra FIS. Samtidig mener han at dette burde vært avklart før verdenscupen startet.
– Dette er ikke noen bra måte å starte verdenscupen på, så jeg håper vi finner en løsning så vi kan fokusere på sport og folkefest på Lillehammer.
Uenige om hvem som eier vesten
Det store spørsmålet som partene skal møtes om denne helgen, er om det er FIS eller lokal arrangør, det vil si de nasjonale skiforbundene, som eier rettighetene til reklameplassen på oppvarmingsvesten.
– Vi har ment at den bør være nøytral og ikke ha noen logoeksponering denne sesongen, og så får komiteen i FIS bestemme hvem som har den neste år. Da skal vi alle forholde oss til det, sier Lund.
Det som gjør saken ekstra intrikat er at Coop er ny hovedsponsor for verdenscupen i langrenn denne sesongen. Coop var også nær ved å gå inn som sponsor for Norges Skiforbund, før avtalen gikk i vasken rett før signering.
– Veldig smålig
Coop fikk først vite om dette i dag, opplyser kommunikasjonsdirektør i kjeden, Bjørn Takle Friis, til NRK. Han tror dette skjer nettopp på grunn av sponsorkonflikten som pågikk før sesongen startet.
– Hvis det er et takk for sist, er det veldig tullete. Vi er jo også partner med Norges Skiforbund på de norske rennene, og det blir vanskelig å investere mer hvis bakgrunnen for at dette er at det står Coop-logo på vesten, sier Friis.
Dette avviser Terje Lund, som påpeker at det også gjelder Viessmann-logoen på oppvarmingsvestene i kombinert.
– Det har vært en lang diskusjon med det internasjonale skiforbundet (FIS) om hvem som eier hvilke rettigheter. Vi har kommet veldig langt, men så er det noen punkter vi ikke har blitt enige om. Disse vestene er et av disse punktene, sier Terje Lund.
– Skjønner du at Coop føler seg snytt?
– Det må de svare på. De har kjøpt et produkt av FIS. Det har vi forståelse for, men dette produktet er ikke definert i regelverket, sier Lund.