– LO er Norges største politiske aktør og jeg synes det er unaturlig at de skal kjøpe seg reklameplass på de idrettsutøverne som er hele Norges idrettsutøvere, sier Stang og sikter til LOs forbindelser til Arbeiderpartiet og venstresiden i norsk politikk.
– Det må da være minst like bra som forrige sponsor som var et selskap fra Østerrike, sier LO-leder Gerd Kristiansen.
Mandag kom nyheten om at LO går inn som ny hovedsponsor for det norske hopplandslaget etter at det østerrikske olje- og gasselskapet OMV trakk seg som hovedsponsor for landslaget ett år før tiden.
– Dette betyr at vi kan jobbe videre med fundamentet i satsingen vår i hvert fall tre år, sa sportssjef Clas Brede Bråthen da avtalen ble presentert.
– Oppleves som unaturlig
Fabian Stang reagerer imidlertid sterkt på avtalen.
Kritikken kommer riktignok fra en av Høyres mest kjente politikere, men Stang hevder at han heller ikke hadde godtatt Høyre-sponsing av idrettsutøvere.
– Jeg tror mange hadde ment det var rart om Therese Johaug hadde kjempet seg mot mål med en Høyre-logo i panna, sier han.
– Hvis det skal bli sånn at ulike grupperinger går inn i idretten og tar plass der, så synes jeg det vil være veldig synd. Både for idretten og tilskuerne.
– Det er helt klart politisk reklame, påpeker han
Saken fortsetter under bildet
– Stang vet bedre
LO-leder Gerd Kristiansen kommenterer sponsor-kritikken fra Fabian Stang slik i en SMS:
– LO har 913 700 medlemmer som er med å støtte opp under våre to flotte hopplandslag.
– Vi er en organisasjon som jobber med å påvirke norsk politikk i en retning som gagner vanlige arbeidsfolk. Stang vet bedre enn å forveksle oss med et politisk parti, sier hun.
– Vi ønsker å gjøre våre medlemmer stolte, øke rekrutteringen, støtte våre to flotte landslag og ikke minst breddeidretten, påpeker LO-lederen.
– Unaturlig
Den nye avtalen mellom LO og hopperne har en verdi på 30 millioner kroner spredt over tre år. Dermed unngår de norske hopperne kutt i satsingen frem mot vinter-OL i Sør-Korea i 2018.
– Jeg skjønner godt at Skiforbundet trenger penger, og hvis det er sånn at LO synes det er veldig viktig å redde hopperne økonomisk så kunne de gjort det uten å kreve å få reklameplass. En reklameplass som for andre oppleves som unaturlig, kommenterer Stang.
Kulturminister Linda Hofstad Helleland vil ikke si stort om LOs sponsoravtale med Norges Skiforbund.
– Det får du spørre LO sine medlemmer og skiforbundets medlemmer om, om de synes den miksen er i orden, sier hun til NTB.
Sportssjef Clas Brede Bråthen hadde for øvrig ingen motforestillinger mot at et fagforbund med tilknytning til venstresiden i norsk politikk, sponset landslaget da han ble spurt om dette mandag.
– For oss handler ikke dette om et politisk standpunkt overhodet, det handler om fokus på fellesskap, sa han.