– Når vi kommer til den første hviledagen, kommer du til å se mange knekte menn. Starten er ni super harde dager, forteller sjefen til Edvald Boasson Hagen, Douglas Ryder til NRK.
Det var en bekymret sportsdirektør som snakket med NRK etter dagens etappe. Før Tour de France begynte var det mye snakk om den tøffe løypen rytterne måtte gjennom. Sportsdirektøren i Team Dimension Data, ser tegn på utslitte ryttere kun to etapper inn i det 21 etapper lange rittet.
– Rytterne er veldig dehydrerte. Egentlig må de drikke mye under hver etappe, men på grunn av all stresset i hovedfeltet får de ikke i seg nok. Så væskeinntak er en stor bekymring, sier Ryder til NRK.
At Frankrike er varmt i juli overrasker ikke sørafrikaneren. Men han mener alle følgebilene og motorsyklene i løypen, hindrer rytterne i å hente vann til lagkameratene. Han tror det kan gå utover rytternes helse.
– Det er farlig. Det er for mange kjøretøy på veien. Luis León Sanchez krasjet med en midtrabatt på en åpen og fin vei, rytterne er slitne og konsentrasjonen deres faller, sier Ryder.
Luis León Sanchez var en av to ryttere som måtte bryte dagens etappen. Den spanske veteranen prøvde å komme seg på sykkelen etter fallet, men smertene ble for store.
– Små vinglete veier
NRKs sykkelekspert Sondre Sørtveit er enig i at varmen er en utfordring for rytterne, men han føler ikke årets løype er farligere enn tidligere utgaver av rittet.
– I starten av Tour de France er det alltid hektisk og nervøst, det blir alltid noen velt, forteller han.
– Det er mange små, vinglete veier som er farlig, men rytterne er vant til å sykle på sånne steder. Jeg hevet ikke øyenbrynene noe nevneverdig over løypen, sier Sørtveit.
Kun åtte ryttere
Douglas Ryder er klar på at utfordringene er like for alle, men han liker dårlig UCI sin regelendringen, som reduserte antall ryttere per lag fra ni til åtte.
– Med kun åtte ryttere nå, kan du ikke ofre en kar for å hente flasker til de andre. Samtidig er årets veier smalere, sånn at bilene bruker lengre tid på å komme opp, forteller Ryder.
I morgen blir det lite kjemping i hovedfeltet. Da skal lagene ut på en 35 kilometer lagtempo-etappe.