– Det kunne gått enda verre, sier Koen de Kort til NRK.
I fjor havnet han midt oppi alle syklisters mareritt: De blinkende lampene som signaliserer at det kommer tog, midt i et prestisjefullt ritt. TV-seerne holdt pusten mens en rekke ryttere tok sjansen og kastet seg over overgangen, sekunder før toget kom dundrende.
– Det var mye støy fra tilskuerne, så jeg hørte ikke varsellyden fra overgangen. Plutselig så jeg bommen komme ned, og det skremte meg, sier Koen de Kort, dagen før han skal kjøre beryktede Paris-Roubaix igjen.
Tar grep - endrer starttidspunktet
Episoden har blitt omtalt som en fadese for arrangøren, og i etterkant valgte togselskapet å levere en formell klage. De mente at det hele kunne endt med dødsfall.
Nå vil arrangøren for all del unngå at noe lignende skjer i år. Men det er vanskelig å få seierssultne syklister til å både legge merke til advarselsignalene og å velge å stoppe underveis i et viktig ritt. Derfor prøver de i stedet å treffe med timingen så syklistene ikke når fram til togovergangene samtidig som det er ventet tog.
– Vi har valgt å flytte starttidspunktet for å unngå å gjenta det som skjedde i fjor, sier rittdirektør Thierry Gouvenou til AFP.
Løsningen kan føre til nytt problem
Men også det er en utfordring, forteller Gouvenou. For hvis man unngår toget ved fjorårets problemkryss, 87 kilometer fra mål, kan man plutselig møte et annet tog ved en annen overgang, bare ti kilometer før mål.
– Det er veldig komplisert. Når vi endrer så vi er komfortable rundt Arenberg-kryssingen, er vi plutselig mye mindre komfortable rundt kryssingen rett før mål. Vi er nærmere Norstradamus-gjetninger enn vi er vitenskap, sier rittdirektøren.
Edvald Boasson Hagen sier at han ikke vil ta noen sjanser. Han vil heller bli stående og se resten av feltet forsvinne i det fjerne. Det internasjonale sykkelforbundet har nemlig tydeliggjort regelverket, så rytterne nå skal stoppe allerede ved det første varselsignalet.
– Hvis det skjer, så venter jeg til toget har kjørt forbi. Det er jo en klar regel på det, sier han til NRK.
- Les også: