– Noen ganger trenger man ikke en plan. Man trenger bare store baller, sier stjernesyklist Tom Boonen.
Pressekorpset i Frankrike bryter ut i latter når han sier det. Men det ligger alvor bak ordene. For når Paris-Roubaix arrangeres på søndag, er det et av verdens mest kaotiske sykkelritt.
Flere togoverganger, 27 brosteinspartier og mulighet for søledammer midt i traséen gjør at rytterne forbereder seg på at de når som helst kan gå i bakken.
Og nå er det meldt regn på lørdag.
Det kan føre til såpeglatte veier på søndag - som om ikke det var vanskelig nok fra før å sykle nesten 53 kilometer på humpete brostein. For det sier seg selv at veier som dette ikke er laget for å arrangere sykkelritt:
Det kan bli mange velt dersom det blir vått, tror Norges største håp i rittet.
– Det blir farlig for alle rytterne. Det blir helt sikkert krasj på glatte veier, sier norske Alexander Kristoff til procycling.com.
Ikke akkurat laget for sykling
Tidligere har våte forhold ført til kaotiske tilstander i rittet. Bildene fra 2002 forteller litt av historien:
Eller her, fra 2005:
– Hvis du kjører inn i en brostein, trenger jeg ikke forklare hva som skjer. Så det er mange flere krasj i slike ritt. Det er mer teknisk, så færre ryttere greier å nå finalen, sier Tom Boonen til NRK.
Kristoff: – Farlig
Norges største håp, Alexander Kristoff, beskriver brosteinspartiene som flate og med dårlig standard. I noen ritt er brosteinen i oppoverbakke, men i Paris-Roubaix er de på flata. Da blir det høy fart.
– For å være ærlig, jeg er ikke stor fan av brostein, sier Kristoff til procycling.no.
Frykten for massefall får nå ryttere til å sjekke værmeldingen ved enhver anledning.
– Vær-appen min viser at det skal regne på søndag. Jeg håper det ikke stemmer! sier Tyler Farrar til VeloNews.
– Vi kommer alle til å få se hvordan et regnfullt Roubaix ser ut. Jeg tror ingen i dagens felt har kjørt et vått Roubaix før, sier han.
Håper det tørker opp
Det forrige klissåvte Paris-Roubaix var i 2002. Da falt blant annet George Hincapie rett i en grøft.
– Men dersom det skal bli som i 2002 må det regne når løpet faktisk går. Det har i alle fall vært slik at det har tørket ganske raskt opp i gjørmepartiene, sier Boonen
Starttidspunktet er allerede endret med 20 minutter på grunn av fare for at det kan komme tog. Arrangøren vurderer også å flytte starten ytterligere dersom det er fare for regn.
Følg Paris-Roubaix på NRK.no søndag fra 10.50!