Sverdrup Lund er overrasket over at det han mener er landsdelens verste veistrekning ikke er med i planen.
– Dette er den store flaskehalsen i vår landsdel, derfor er det en utrolig høy prioritet å få dette i orden, og det burde også regjeringen ha lagt opp til, sier Sverdrup Lund.
Sjokk og vantro
«Lange bilkøer hvor trafikken beveger seg i gangfart». Slik beskriver politikerne i Søgne og Songdalen i en fellesuttalelse om trafikksituasjonen på E39 mot Kristiansand.
De er svært overrasket og reagerer med sjokk og vantro på at veistrekningen ikke er med i veiplanen. Det er reaksjon som lederen for veiaksjonen forstår godt.
Han mener det er veldig forunderlig at man er usikre på om veistrekningen ligger inne eller ikke.
– Ja, jeg er overrasket og jeg er skuffet. Men nå viser det seg at statsråden mener strekningen ligger inne, så det får vi jobbe videre med og sørge for at blir prioritert når den endelige behandlingen skjer 18. juni.
Sverdrup Lund sier strekninga blir den høyest prioriterte, sammen med en å få en forsering på finansieringen til E18 Tvedestrand–Arendal.
– Vi må få inn dette prosjektet sånn at vi får løst den trafikale utfordringen som nå hemmer hele vår landsdel med at Kristiansand Vest ikke fungerer.
– Må prioriteres lokalt
Statssekretær Geir Pollestad innrømmer at strekninga ikke er nevnt eksplisitt i Nasjonal transportplan, men at det legges opp til at noe skal gjøres på strekninga.
– Vi har en post som ikke er spesifisert på strekninga på 7,3 milliarder kroner hvert år. Her ligger det penger til trafikksikkerhetstiltak, midtdelere, tiltak til gående og syklende og tiltak til kollektivtrafikk. Det er innenfor disse postene man må se om det er økonomiske midler til å gjøre noe, sier Pollestad.
– Det er det Statens vegvesen nå skal gjøre, de skal konkretisere og lage et handlingsprogram på bakgrunn av det vi har gjort.
Kommer trolig tunell
Statssekretæren sier regjeringen har fått innspill om at man må gå for en varig løsning med tunell i en ny trasé.
– Jeg oppfatter at stadig flere, også Statens vegvesen, peker på at det er lurt å gå for en tunell, fordi tiltak på dagens vei vil skape så mye plunder og heft i byggeperioden. Da vil vi se om det er rom for det. Men det må komme et utspill lokalt når det gjelder å prioritere dette i Kristiansandspakken.
– Når blir det en funksjonell vei mellom Søgne og Kristiansand?
– Det må vi komme tilbake til. Det kommer an på lokale prioriteringer, sier Pollestad.