Politikerne ville ha forsikringer om at byggingen av veien kan komme i gang i 2016, og ikke i 2017, som det nå ligger an til. Hoksrud overrasket med å spørre om mulighetene for byggestart allerede høsten 2015. Dette skal nå undersøkes.
Veldig gode nyheter
Statssekretær Bård Hoksrud sier til NRK at han spurte om byggingen kan framskyndes til 2015 fordi departementet nå jobber med det nye vegselskapet.
– Statsråden har jo sagt at Arendal-Tvedestrand er et høyaktuelt prosjekt for dette selskapet. Derfor spurte jeg delegasjonen om det er mulig å framskynde byggingen til 2015, for å ha dette klart. Det er ikke mer i det enn det, sier Hoksrud.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Dette er veldig gode nyheter, nå ber vi vegvesenet vurdere mulighetene. I praksis er det vel snakk om å starte klargjøringsarbeider i 2015, sier Tvedestrand-ordfører Jan Dukene.
– Nå tror vi på byggestart i 2015, sier han.
– Dette må vi kjempe for
Anders Kylland, som er fungerende ordfører i Arendal, sier er svært positiv til signalene fra Hoksrud.
– Vi kunne ikke svare på om byggestart i 2015 er mulig. Men dette var et meget positivt signal om at byggingen skal raskt i gang, sier Kylland.
Fylkesordfører Bjørgulv S. Lund sier det kan gå mot at E18 Arendal-Tvedestrand blir en av pilotene til det nye utbyggingsselskapet som regjeringen skal starte for å øke tempoet i veibyggingen.
– Dette må vi nå kjempe for. Dette er en offensiv mulighet, og jeg tror det er mulig å starte vegbyggingen i 2015, sier han.
Vegvesenet kan ikke svare sikkert
Stortingsrepresentant Ingebjørg Godskesen (Frp), som er medlem av Stortingets transportkomite, kommenterer dagens møte i Samferdselsdepartementet slik:
– Jeg er nå veldig optimistisk. Det er flott at vi nå setter i gang en prosess for å undersøke om det er realistisk å starte i 2015.
Regionvegsjef i Statens vegvesen Kjell Inge Davik sier at han på stående fot ikke kan svare på om det er mulig med byggestart høsten 2015.
– Dette må vi se nærmere på. Først var det snakk om 2017, så 2016 og nå 2015. En ting er hva vi er i stand til, en annen er alle beslutningsprosessene rundt vegprosjektet, sier han.