Hopp til innhold

Tror ferjekøene vil bli mindre

Nå kan blir det enklere å løse trafikkproblemene i havna i Kristiansand. Det sier både Color Line og vegvesenet.

Nå kan blir det enklere å løse trafikkproblemene i havna i Kristiansand. Det sier både Colorline og Vegvesenet. I går ble det kjent at det vil bli for dyrt å flytte ferjeterminalen og containerhavna ut av sentrum.

VIDEO: Nå skal det bli raskere å komme ut av danskeferja. Havna blir i sentrum og dermed kan trafikkproblemene løses.

Odd Grønnberg

Odd Grønnberg håper ferjepassasjerene snart skal slippe lange køer.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Snart kan det bli slutt på lange bilkøer ut av ferjekaia i Kristiansand. Det tror linjedirektør Odd Grønberg i Color Line.

I går slo en stor konsulentrapport fast at havna bør bli der den er, og ikke flyttes ut av sentrum. Dette tror Grønberg kan være positivt med tanke på å få løst trafikkproblemene.

– Dette kan kanskje føre til at det blir et fokus på å finne løsninger på kort sikt istedenfor å vente på løsninger på kanskje 10-, 20-, 30-års perspektiv. Det gjør at noen må finne løsninger som blir bedre enn det vi har i dag, sier han.

Vil fylle igjen KMV-dokka

Dokka på KMV-tomta

Dokka på KMV-tomta blir en viktig brikke når trafikkproblemene i ferjehavna skal løses.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Endeløse bilkøer ut av ferjeterminalen er vel kjent for ferjepassasjerene i Kristiansand. Politikerne har lenge ønsket en ny ferjeterminal utenfor sentrum. Men konsulentrapporten viser at flytting av ferjene vil bli for dyrt.

Color Line mener rapporten åpner for positive muligheter, og at en løsning er å fylle igjen dokka på den tidligere KMV-tomta. Det kan være med på å løse trafikkproblemene.

– Det vil gjøre noe for trafikken både innkomne og utgående – så hvis de får gjennomført planen fort så kan vi få fart på det, sier Grønnberg.

Positivt for vegvesenet

Også Statens vegvesen sier det nå blir lettere løse trafikkfloka inn og ut av danskeferja. Det er spesielt interessant at containerhavna ikke blir foreslått flyttet til KMV-tomta, sier prosjektleder Asbjørn Heierås i vegvesenet.

Asbjørn Heierås

KMV-området kan også bli brukt i forhold til E39-utbyggingen, sier Asbjørn Heierås i Statens vegvesen.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

– Det er et svært trangt område i KMV, hvor både vegvesenet og havna har ønsket det samme arealet. Nå konkluderes det med at containertrafikken ikke skal flyttes over dit – så det er positivt for vegvesenet som skal lage ny E39 i dette området

– Vi er i gang med å regulere dette området, blant annet for å gi bedre adkomst til ferjehavna. Det at det nå er konkludert med at ferja skal ligge der, er en rammebetingelse for oss som er godt å få landet. Nå kan vi legge fokus på å skaffe en god adkomst til havna, sier Heierås.

Offensiv havnedirektør

Halvard Aglen

Havnedirektør Halvard Aglen mener det blir enklere å planlegge både på kort og lang sikt, når det nå er klart at havna blir værende i sentrum.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Havnedirektør Halvard Aglen sier til NRK at en løsning i ferjehavna kan komme ganske kjapt.

– Vi ser muligheten til å få håndtert trafikken bedre enn i dag, samtidig som vi nå også får tid til å tenke på de lange linjene. Vi vil se på dokka som kan fylles igjen for å gi bedre plass til et annet kjøremønster.

– Hvor raskt vil det kunne skje?

– Rimelig kjapt, svarer Aglen.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,58 kr
Dyrest kl. 20 2,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,4 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %