Snart kan det bli slutt på lange bilkøer ut av ferjekaia i Kristiansand. Det tror linjedirektør Odd Grønberg i Color Line.
I går slo en stor konsulentrapport fast at
Dette tror Grønberg kan være positivt med tanke på å få løst trafikkproblemene.– Dette kan kanskje føre til at det blir et fokus på å finne løsninger på kort sikt istedenfor å vente på løsninger på kanskje 10-, 20-, 30-års perspektiv. Det gjør at noen må finne løsninger som blir bedre enn det vi har i dag, sier han.
Vil fylle igjen KMV-dokka
Endeløse bilkøer ut av ferjeterminalen er vel kjent for ferjepassasjerene i Kristiansand. Politikerne har lenge ønsket en ny ferjeterminal utenfor sentrum. Men konsulentrapporten viser at flytting av ferjene vil bli for dyrt.
Color Line mener rapporten åpner for positive muligheter, og at en løsning er å fylle igjen dokka på den tidligere KMV-tomta. Det kan være med på å løse trafikkproblemene.
– Det vil gjøre noe for trafikken både innkomne og utgående – så hvis de får gjennomført planen fort så kan vi få fart på det, sier Grønnberg.
Positivt for vegvesenet
Også Statens vegvesen sier det nå blir lettere løse trafikkfloka inn og ut av danskeferja. Det er spesielt interessant at containerhavna ikke blir foreslått flyttet til KMV-tomta, sier prosjektleder Asbjørn Heierås i vegvesenet.
– Det er et svært trangt område i KMV, hvor både vegvesenet og havna har ønsket det samme arealet. Nå konkluderes det med at containertrafikken ikke skal flyttes over dit – så det er positivt for vegvesenet som skal lage ny E39 i dette området
– Vi er i gang med å regulere dette området, blant annet for å gi bedre adkomst til ferjehavna. Det at det nå er konkludert med at ferja skal ligge der, er en rammebetingelse for oss som er godt å få landet. Nå kan vi legge fokus på å skaffe en god adkomst til havna, sier Heierås.
Offensiv havnedirektør
Havnedirektør Halvard Aglen sier til NRK at en løsning i ferjehavna kan komme ganske kjapt.
– Vi ser muligheten til å få håndtert trafikken bedre enn i dag, samtidig som vi nå også får tid til å tenke på de lange linjene. Vi vil se på dokka som kan fylles igjen for å gi bedre plass til et annet kjøremønster.
– Hvor raskt vil det kunne skje?
– Rimelig kjapt, svarer Aglen.