Hopp til innhold

Trafikk-kampanje kan ha hindret dødsulykker

De siste årene har de ikke vært dødsulykker med ungdommer i Kvinesdal. Flere tror den lokale trafikksikkerhetskampanjen kan ha bidratt til det.

Kampanjen "Kjør med ved" i Kvinedal. Der kan ungdommer kjøre på bilcrossbanen i bygda.

Ungdommer viser fra burning og drifting under trafikksikkerhetskampanjen «Kjør med ved» i Kvinesdal.

Foto: Lars Eie / NRK

Fire av Torje Risøens kamerater omkom i trafikken i Kvinesdal i løpet av kort tid. Da engasjerte han seg i trafikksikkerhetsarbeid.

– Jeg engasjerte i meg trafikksikkerhetsarbeidet fordi jeg var lei av å gå i begravelser til mine kompiser.

Torje Risøen var en av dem som engasjerte seg i trafikksikkerhetsarbeid i bygda.

Torje Risøen har mistet fire kamerater i trafikkulykker i Kvinesdal.

Foto: Lars Eie / NRK

I løpet av en tiårsperiode fra 2011 omkom åtte personer i bygda i trafikken. Mange av dem var ungdommer.

I 2017 startet kommunen opp kampanjen «Kjør med ved» sammen med ungdommene.

– Vi har i alle fall ikke hatt alvorlige ulykker der ungdom har vært involvert den siste tiden, konstaterer ordfører Per Sverre Kvinlaug.

Kvinlaug understreker at forebyggende arbeid aldri helt kan måles i tall. De vet ikke om antall færre alvorlige ulykker er tilfeldig eller har med kampanjen å gjøre.

– Etter at vi begynte kampanjen i 2017 så har antall ulykker gått nedover. Vi kan ikke si det er en fasit. Men vi gjør så godt vi kan, sier Risøen.

Tør å si ifra

I 2017 ble kampanjen «Kjør med ved» lansert. Målet var å få færre drepte blant de unge i bygda.

Ungdommene, kommunen med flere lagde en kampanjevideo. Der forteller blant annet ungdommen selv om hvordan de har opplevd det å miste venner. Videoen ble spredt i sosiale medier.

Ungdommene selv mente at de høye ulykkestallene hang sammen med kvindølenes kjørekultur.

– Kampanjen har nok gjort folk mer observante. Det er nok lettere å si til noen at de kjører for fort. Eller at de ikke skal kjøre i rus, forklarer Risøen.

Men 1. mai i år krasjet en russebil på E39. Fem ungdommer ble alvorlig skadet. To var fra Kvinesdal. Alle er nå skrevet ut av sykehuset. Årsaken til ulykka er ikke klar. Men det har ikke vært omkomne i trafikken i bygda siden 2019.

Dialog

På bilcrossbanen til Norsk Motor Klubb i Kvinesdal får ungdommen lov til å mekke og skru på biler. Sammen skaper de et miljø for å bedre kjørekulturen i bygda.

Dialog har vært sentralt tema. Ordfører Per Sverre Kvinlaug forklarer at de har brukt mye tid på å lytte til ungdommens ønsker. Og gi ungdommene et sted å være sammen. De såkalte rånerne.

Per Sverre Kvinlaug

Ordfører Per Sverre Kvinlaug i Kvinesdal mener dialog med ungdommen har vært viktig for arbeidet med trafikksikkerhet.

Foto: Tom Richard Hanssen-Olsen / NRK

Kvinesdal arrangerte årets trafikksikkerhetskonferanse for Agder 2023. Flere politikere på Sørlandet fikk lære om kampanjen. Ordfører i Evje og Hornnes, Svein Arne Haugen, var en av politikerne som var på konferansen.

– Det er utrolig gøy å se hvordan de har jobbet med kampanjen. Spesielt jobbet med ungdommer med dialog for å finne en god kjørekultur.

– Hva kan du ta med deg i arbeidet i din kommune?

– Hvordan finne gode løsninger. Verden er full av folk som peker på hva du skal gjøre. Det å komme i dialog og finne veien sammen er veldig viktig her, mener Haugen.

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,58 kr
Dyrest kl. 20 2,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %