– På det meste telte jeg 68 mennesker på bussen. Det var ikke mulig å holde én meters avstand i det hele tatt, sier Embret Henock Haldammen.
Han beskriver det han mener er en dagligdags opplevelse i Kristiansand sentrum. Han er oppgitt over situasjonen.
Bussene som trafikkerer i Kristiansand har forskjellig størrelse og ulikt antall sitteplasser. Mens noen har 40, har de største 60.
Setter inn vektere
Agder Kollektivtrafikk (AKT) har innført flere tiltak for å prøve å bedre situasjonen i Kristiansand.
I reiseplanleggeren og på holdeplasser kan man nå se hvor mange ledige plasser det er på bussene. Det skal gjøre det lettere å vurdere om man bør gå på eller vente på neste.
I det siste er det også satt inn vektere på utvalgte stopp både i Kristiansand og i Arendal. De skal passe på at bussene ikke blir altfor fulle.
Tross flere tiltak, er det slett ikke slutt på overfylte busser.
– 95 prosent av avgangene har ledige plasser, men de siste fem prosentene er en utfordring. Det er høy etterspørsel i rushtiden, bekrefter Thomas Ruud Jensen i AKT.
Også i Trøndelag har folk reagert på at bussene fylles opp på visse tidspunkt.
– Enkelte avganger som spesielt er knyttet til skolens start og slutt, kan være fulle, sier Grethe Opsal i kollektivselskapet AtB.
Ruter i Oslo påpeker at de ikke kan nekte folk å reise kollektivt.
– Vi har et åpent og tillitsbasert kollektivsystem, sier Øystein Dahl Johansen i Oslo-selskapet.
Mener alle må ta ansvar
I smittevernveilederen for kollektivtransporten anbefales én meter avstand mellom passasjerer. Det står også at dette bør tilstrebes gjennom hele reisen.
Kollektivselskaper har også bedt reisende om å ta mer ansvar selv.
Embret Henock Haldammen synes vi bør bli flinkere til nettopp det.
Han mener alle har et ansvar.
– Man kan tenke at det ikke er så viktig å komme tidsnok hjem til middag hvis man sammenlikner det med at noen i verste fall mister livet, sier han.
Slik situasjonen er nå, er han glad for vekterne som er satt inn. Det skulle bare vært flere.