Det betyr i verste fall at kronprinsparet kan få et eksplosjonsfarlig skip som nærmeste nabo.
Det var ikke senioringeniør Arne Sandvik i Kystverket klar over da han utarbeidet forslaget.
– Det var jeg ikke klar over. Vi har kun tatt hensyn til maritime ting, og det var helt nytt for meg, sier Sandvik.
Det er han som har utarbeidet forslaget, som i alt omfatter 37 nødhavner langs sørlandskysten fra Risholmflaket i Flekkefjord til Krana i Risør.
Den ene nødhavna er foreslått lagt rett øst for Dvergsøya, godt egnet til å ta imot skip med brann- og eksplosjonsfare. Forslaget er nå ute på høring.
– Men jeg kan ikke se at det skal ha noen stor betydning. Mest sannsynlig vil den aldri bli brukt, sier Sandvik.
– Uproblematisk
Formålet med ei nødhavn er å forhindre eller begrense omfanget av akutt forurensing. Man vil ha muligheten til å slepe eller manøvrere en båt inn i beskyttet område, og unngå at det synker på dypt vann.
Forliset til «Prestige» i Biscayabukta på begynnelsen av 2000-tallet skapte fortgang i planene om å etablere et register over sikre havner for skip i nød.
Også «Godafoss»-forliset og andre skipsforlis både i Norge og utlandet har forsterket behovet for bedre planlegging og beredskap.
Den økende oljetransporten langs norskekysten har forsterket dette behovet ytterligere.
Havneingeniør ved Kristiansand Havn, Svein-Inge Larsen, mener det er uproblematisk med ei nødhavn av denne typen nær Dvergsøya.
- Les også:
– Vi er nødt til å ha noen nødhavner i nærheten av Kristiansand også, som ellers langs kysten. Det er vanskelig å finne steder som ikke har noen ulemper ved seg.
– Det er snakk om nødssituasjoner, og hvis det ikke bor noen på kronprinsens hytte der og da, kan det være nødvendig å bruke en slik lokalisering også, sier Larsen.