De senere års skipsforlis både i Norge og utlandet har forsterket behovet for bedre planlegging og beredskap, og den økende oljetransporten langs norskekysten har forsterket dette behovet ytterligere.
I dag finnes det kun fire nødhavner langs Østfoldkysten, der lasteskipet «Godafoss» grunnstøtte med 800 tonn olje i fjor. Nå ønsker Kystverket å øke antallet betraktelig.
Formålet er å forhindre eller begrense omfanget av akutt forurensing.
– Da vil man ha muligheten til å slepe eller manøvrere en båt inn i beskyttet område. Skrekkscenarioet er at et skip synker på dypt vann, sier senioringeniør ved Kystverket Sørøst, Arne Sandvik.
Les også:
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Oljevern står i høysetet
En nødhavn er en plass hvor skip i nød kan gjennomføre tiltak for å stabilisere skipets tilstand, for å ivareta sjøsikkerhet, og for å sikre liv og helse, og ikke minst miljø.
Å få opp antall nødhavner har lenge vært et krav, og nå er Kystverket Sørøst sitt forslag til i alt 95 nødhavnslokaliteter sendt ut til høring.
– Man skal kunne nå en nødhavn fra nesten hvilken som helst posisjon utenfor kysten, og man skal kunne slepe båten til en nødhavn i løpet av kort tid, sier Sandvik.
– Hvis uhellet først er ute, så har det mye å si for sikkerheten og oljevernberedskapen. Det er det som står i høysetet.
Etter at høringen er avsluttet vil Kystverket bearbeide innkomne uttalelser, og foreta en endelig vurdering mest aktuelle nødhavnene i fylket. Disse nødhavnslokalitetene vil deretter inngå i Kystverkets plan for beredskap mot akutt forurensning