Hopp til innhold

Nye nødhavner skal gi mindre forurensing

Kystverket Sørøst har sendt ut forslag til i alt 95 nye nødhavnslokaliteter.

Borg havn Øra

Borg havn på Øra i Fredrikstad kan bli ny nødhavn i Østfold.

Foto: Rainer Prang / NRK

De senere års skipsforlis både i Norge og utlandet har forsterket behovet for bedre planlegging og beredskap, og den økende oljetransporten langs norskekysten har forsterket dette behovet ytterligere.

I dag finnes det kun fire nødhavner langs Østfoldkysten, der lasteskipet «Godafoss» grunnstøtte med 800 tonn olje i fjor. Nå ønsker Kystverket å øke antallet betraktelig.

Formålet er å forhindre eller begrense omfanget av akutt forurensing.

– Da vil man ha muligheten til å slepe eller manøvrere en båt inn i beskyttet område. Skrekkscenarioet er at et skip synker på dypt vann, sier senioringeniør ved Kystverket Sørøst, Arne Sandvik.

Les også:

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nødhavner i sørøst

Dette er de 95 forslaget til nye nødhavner som har blitt lagt frem av Kystverket Sørøst.

Foto: Kystverket

Oljevern står i høysetet

En nødhavn er en plass hvor skip i nød kan gjennomføre tiltak for å stabilisere skipets tilstand, for å ivareta sjøsikkerhet, og for å sikre liv og helse, og ikke minst miljø.

Å få opp antall nødhavner har lenge vært et krav, og nå er Kystverket Sørøst sitt forslag til i alt 95 nødhavnslokaliteter sendt ut til høring.

– Man skal kunne nå en nødhavn fra nesten hvilken som helst posisjon utenfor kysten, og man skal kunne slepe båten til en nødhavn i løpet av kort tid, sier Sandvik.

– Hvis uhellet først er ute, så har det mye å si for sikkerheten og oljevernberedskapen. Det er det som står i høysetet.

Etter at høringen er avsluttet vil Kystverket bearbeide innkomne uttalelser, og foreta en endelig vurdering mest aktuelle nødhavnene i fylket. Disse nødhavnslokalitetene vil deretter inngå i Kystverkets plan for beredskap mot akutt forurensning

Miljørisiko frå skip
Foto: Kystverket