NRK Meny
Normal

Fem skip forurenser som 6500 biler

De fem skipene som nå ligger til kai i Kristiansand, bruker 15 000 liter diesel i døgnet. Det tilsvarer utslippene til 6500 biler.

Siem offshoreskip havn Kristiansand

Et av flere skip som har få oppdrag og ligger til kai i Kristiansand.

Foto: Anne Wirsching / NRK

Offshore og supplybåtene ligger til kai i Kristiansand i påvente av nye oppdrag. Skipene er ikke tilkoblet landstrøm, og må derfor ha minst én motor i drift mens de ligger til kai.

– Det tilsvarer utslipp fra 6500 biler i daglig drift, sier seniorrådgiver for skipsfart i Bellona, Jan Kjetil Paulsen.

Ingen tilgang på landstrøm

Siem offshore i Kristiansand eier to av skipene.

Administrerende direktør Idar Hillersøy, bekrefter at skipene bruker omtrent 3000 liter diesel i døgnet.

– Når det ikke er landstrøm tilgjengelig, må vi holde én motor i gang. Det er nødvendig for å varme opp skipet for dem som er om bord, sier han.

Hillersøy sier det ikke er noen ønskesituasjon.

– Det er selvfølgelig ikke heldig. Vi har heller ikke noe spesielt ønske om å ligge til kai nær sentrum, men ofte er det ikke andre alternativer når det gjelder valg av liggested.

– Ikke problematisk

Havnedirektør Halvard Aglen i Kristiansand, sier det ikke er problematisk at det nå ligger fem båter til kai i Kristiansand.

Halvard Aglen

Havnedirektør i Kristiansand, Halvard Aglen, hadde helst sett at alle skip i Kristiansand fikk tilgang til strøm fra land.

Foto: Pål Tegnander / NRK

– I forhold til grenseverdiene for forurensing som skipene har, er ikke dette problematisk. Utover det er vi opptatt av å holde forurensningen på et så lavt nivå som mulig, sier Aglen.

Havnedirektøren hadde helst sett at alle skipene fikk tilgang til landstrøm. Så langt er det ikke mulig.

– Vi har ligget ganske langt frempå når det gjelder dette. Vi var den første havna i landet som fikk på plass et landstrømanlegg. Nå har vi kjøpt to til.

– Havnene og politikerne må bidra

Paulsen i Bellona mener landstrøm er den beste løsningen for skip som ligger til kai.

– Det står på å få havnene og lokale politikere til å bidra med det som skal til. Nå har Enova lansert at de kan støtte investeringer til landstrømanlegg. Her er det egentlig bare å bestemme seg for å gjøre det, sier han.

Landstrøm Superspeed

Så langt er det bare bil- og passasjerferga Superspeed som har tilgang på landstrøm i havna i Kristiansand.

Foto: Hans Erik Weiby / NRK