Offshore og supplybåtene ligger til kai i Kristiansand i påvente av nye oppdrag. Skipene er ikke tilkoblet landstrøm, og må derfor ha minst én motor i drift mens de ligger til kai.
– Det tilsvarer utslipp fra 6500 biler i daglig drift, sier seniorrådgiver for skipsfart i Bellona, Jan Kjetil Paulsen.
Ingen tilgang på landstrøm
Siem offshore i Kristiansand eier to av skipene.
Administrerende direktør Idar Hillersøy, bekrefter at skipene bruker omtrent 3000 liter diesel i døgnet.
– Når det ikke er landstrøm tilgjengelig, må vi holde én motor i gang. Det er nødvendig for å varme opp skipet for dem som er om bord, sier han.
Hillersøy sier det ikke er noen ønskesituasjon.
– Det er selvfølgelig ikke heldig. Vi har heller ikke noe spesielt ønske om å ligge til kai nær sentrum, men ofte er det ikke andre alternativer når det gjelder valg av liggested.
– Ikke problematisk
Havnedirektør Halvard Aglen i Kristiansand, sier det ikke er problematisk at det nå ligger fem båter til kai i Kristiansand.
– I forhold til grenseverdiene for forurensing som skipene har, er ikke dette problematisk. Utover det er vi opptatt av å holde forurensningen på et så lavt nivå som mulig, sier Aglen.
Havnedirektøren hadde helst sett at alle skipene fikk tilgang til landstrøm. Så langt er det ikke mulig.
– Vi har ligget ganske langt frempå når det gjelder dette. Vi var den første havna i landet som fikk på plass et landstrømanlegg. Nå har vi kjøpt to til.
- LES OGSÅ: Krever politisk fart på landstrøm til cruiseskip
- LES OGSÅ: – Tull at landstrøm er vanskelig å få til
– Havnene og politikerne må bidra
Paulsen i Bellona mener landstrøm er den beste løsningen for skip som ligger til kai.
– Det står på å få havnene og lokale politikere til å bidra med det som skal til. Nå har Enova lansert at de kan støtte investeringer til landstrømanlegg. Her er det egentlig bare å bestemme seg for å gjøre det, sier han.