Snøfallet de siste dagene førte nok en gang til stengt vei og trafikkaos på E39 i Lyngdal og Flekkefjord.
– Når hovedveien mellom Kristiansand og Stavanger er stengt i flere timer, så er det noe som ikke stemmer. Det viser at veien må opp på prioriteringslista, slår Saudland fast.
Han er leder av hovedutvalg for samferdsel, areal og miljø i Vest-Agder.
I 2014 viste tall NRK innhentet at omkring 1200 tunge kjøretøy passerer E39 ved Mandal i Vest-Agder hvert døgn. 20 prosent av trafikken på europaveien er vogntog.
Torsdag blir det klart hvilke veistrekk i Norge som skal bygges først. Lederen av samferdselsutvalget i fylket er klar på at E39 må prioriteres i ett strekk.
- Les også:
Håper på en effektiv prosess
En ny firefelts vei kan bli bygd i etapper, selv om lederen av SAM-utvalget i fylket håper på fire felt fram til Ålgård i Rogaland i en etappe.
– Ja, jeg håper de ser hele strekningen under ett og at det er tidlig i porteføljen.
– Hvor lenge vil du vente på ny E39 før den blir ferdig?
– Det er vanskelig å sette et årstall på det. Det er i utgangspunktet bra at veien i det hele tatt blir bygd, for det hadde jo ikke den forrige regjeringen lagt opp til. Men når vi først er inne i en prioritering, så vil vi helst være høyt oppe på den prioriteringslista.
Han håper det nye veiselskapet får fortgang i byggingen.
– Veiselskapet har sagt de skal bygge alle veier innen de neste 20 årene, men håper vi får det til tidligere, sier Saudland.
- Les også:
- Les også: