– Den beste politiske nyheten på mange år

Regjeringen og samarbeidspartiene lover at E18 mellom Kristiansand og Ålgård, og E18 mellom Arendal og Tvedestrand skal prioriteres av det nye statlige veiselskapet.

Ny E39 og E18

Her er noen av veistrekningene som skal planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde sju større veistrekninger de neste 20 årene.

Foto: Samferdselsdepartementet

Regjeringen og samarbeidspartiene Krf og Venstre presenterte i dag et nytt veiselskap. Her går det frem at samarbeidspartiene legger 130 milliarder kroner i potten for at et nytt selskap skal kunne bygge og vedlikeholde veistrekninger de neste årene.

Blant strekningene som det nye selskapet skal bygge de neste årene er:

  • E39 Lyngdal - Ålgård

  • E18/E39 Kristiansand - Lyngdal

  • E18 Grimstad-Langangen.

– Europaveien mellom Kristiansand og Ålgård er 22 mil med sammenhengene vei som knytter to vekstsentre sammen, sa stortingsrepresentant Hans Fredrik Grøvan (KRF) under de fire samarbeidspartienes presentasjon i Oslo.

– Dette er en gledens dag, sier Torunn Ostad, Høyres fylkesordførerkandidat i Aust-Agder.

Hun var tilstede på presentasjonen i Arendal.

NETT-TV: – Sørlandet er den store vinneren

Åse Michaelsen (FrP) i Transport-og kommunikasjonskomiteen og Reidar Retterholt i Lastebileierforbundet om den nye organiseringen av veibygging.

NETT-TV: Åse Michaelsen var på presentasjonen av det nye veiselskapet i Kristiansand.

Byggestart i 2016

– Vi håper og tror at det kan bli ny E18 fra Grimstad til fylkesgrensen mot Telemark innen 2021 eller 2022, sier stortingsrepresentantene Kjell Ingolf Ropstad (KrF) Ingebjørg Godskesen (Frp).

Pressekonferansen i Arendal om det nye veiselskapet

Pressekonferansen i Arendal om det nye veiselskapet.

Foto: Svein Sundsdal / NRK
Pressekonferanse i Kristiansand

Pressekonferanse i Kristiansand om det nye veiselskapet.

Foto: Håkon Eliassen / NRK

Ropstad tror utbyggingen trolig vil starte i 2016.

Byggestart for E39 i Vest-Agder blir trolig i 2018.

– Sørlandet er den store vinneren. Nå har snart fullverdige veier gjennom begge agderfylkene, så da har vi snart ikke flere statlige veier å kjempe for, sier Ropstad.

Både i Arendal, Kristiansand, Mandal og Lyngdal var det pressekonferanser i dag der politikere fra samarbeidspartiene presenterte det nye veiselskapet.

– Beste beskjed på mange år

Lindesnesordfører Janne Fardal Kristoffersen (H) sier dette er den beste politiske beskjeden hun har fått på mange år.

– Det er rett og slett helt fantastisk. Dette er en virkelig gladnyhet. Tenk at vårt prosjekt mellom Kristiansand og Ålgård har kommet inn i det nasjonale veiselskapet. Det gjør at det bli fortgang på planlegging og bygging. Og vi får fremtidsrettede veier og penger til å få bygd hele stamveien. Dette betyr utrolig mye, sier hun.

Feirer vei med kake

I Arendal feirer Frp-politiker Ingebjørg Amanda Godskesen og Krfs Kjell Ingolf Ropstad med kake.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Forutsigbarhet

Det nye veiselskapet, som samferdelsminister Ketil Solvik Olsen (Frp), leder av transportkomiteen Linda Hofstad Helleland (H), samferdselspolitisk talsperson Hans Fredrik Grøvan (KrF) og samferdselspolitisk talsperson Abid Q. Raja (V) lanserte på en pressekonferanse i Oslo klokken 11 i dag, får ansvaret for større veiprosjekter over lengre strekninger.

– Da vil de få forutsigbarhet og en mer helhetlig tanke. Noen av disse strekningene ligger allerede inne i NTP, mens andre gjør det ikke, sier Ketil Solvik Olsen.

Selskapet skal sørge for at veiutbygging i Norge blir bedre planlagt, billigere og mer effektivt gjennomført.

I tillegg til strekningene på Sørlandet skal det nye selskapet få ansvar for disse strekningene.

  • E6 Kolomoen - Moelv
  • E6 Moelv - Ensby
  • E6 Ulsberg - Melhus
  • E6 Ranheim - Åsen