Polaris Media med avisraid på Sørlandet

Fredag morgen annonserte mediekonsernet Schibsted at flere av Sørlandets største aviser selges til Polaris Media.

Fædrelandsvennen

Regionavisen Fædrelandsvennen selges til Polaris Media.

Foto: Terje Sellevold/NRK

– Timingen er god. Vi har hatt det bra i Schibsted, men vil få det enda bedre i Polaris-konsernet, sier Eivind Ljøstad, Fædrelandsvennens sjefredaktør og administrerende direktør, til egen avis.

Nytt mediekonsern

Nå blir Fædrelandsvennen, som er landets femte største regionavis, en del av Polaris media som etablerer et nytt regionalt mediekonsern med navnet Polaris Media Agder AS.

Eivind Ljøstad, sjefredaktør i Fædrelandsvennen

Eivind Ljøstad, sjefredaktør i Fædrelandsvennen under dagens offentliggjøring.

Foto: Per-Kåre Sandbakk

– Nå går vi fra å være minst til å bli klart størst i Polaris Media Agder, og nest størst i hele Polaris-systemet, sier Ljøstad.

Konsernet vil bestå av de tre regionale mediehusene Fædrelandsvennen (Kristiansand), Agderposten (Arendal) og Varden (Skien), samt de seks lokale mediehusene Lister (Farsund), Lindesnes (Mandal), Søgne og Songdalen Budstikke, Vennesla Tidende, Lillesands-Posten og Grimstad Adressetidende, ifølge pressemeldingen.

Schibsted tok initiativ

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media sier at det var Schibsted som tok intiativ til transaksjonen, og at det har pågått forhandlinger siden juni.

– Fædrelandsvennen får en litt annen tilhørighet i mediesystemet. Vår oppgave blir å gjøre et godt mediehus enda bedre, sier konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media til Fædrelandsvennen.

Fædrelandsvennens sjefredaktør Eivind Ljøstad opplyser om salget av avisen

Nyheten om at Polaris Media har overtatt eierskapet i Fædrelandsvennen og flere andre aviser på Sørlandet ble kjent fredag morgen. Eivind Ljøstad, Nils K. Gauslaa, adm. direktør i Agderposten Medier og Willem Sijthoff, styreleder i Agderposten Medier

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

170.000 lesere

De ni mediehusene hadde i 2018 et samlet opplag på 107.000, 138.000 daglige lesere digitalt og 170.000 daglige lesere på papir.

– Agder er en region i endring, med nært forestående fylkessammenslåing fra 1. januar 2020 og en sterkt utbedret infrastruktur som har skapt økt mobilitet og handel innad i
regionen, sier styreleder Willem Sijthoff i Agderposten Medier til NTB.

Handelen er gjort med forbehold om godkjenning fra Konkurransetilsynet. Endelige og bindende avtaler ventes å bli inngått i løpet av oktober eller tidlig november.

Polaris Media har kjøpt opp Fædrelandsvennen

Per Axel Koch, konsernsjef i Polaris Media

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK