– Timingen er god. Vi har hatt det bra i Schibsted, men vil få det enda bedre i Polaris-konsernet, sier Eivind Ljøstad, Fædrelandsvennens sjefredaktør og administrerende direktør, til egen avis.
Nytt mediekonsern
Nå blir Fædrelandsvennen, som er landets femte største regionavis, en del av Polaris media som etablerer et nytt regionalt mediekonsern med navnet Polaris Media Agder AS.
– Nå går vi fra å være minst til å bli klart størst i Polaris Media Agder, og nest størst i hele Polaris-systemet, sier Ljøstad.
Konsernet vil bestå av de tre regionale mediehusene Fædrelandsvennen (Kristiansand), Agderposten (Arendal) og Varden (Skien), samt de seks lokale mediehusene Lister (Farsund), Lindesnes (Mandal), Søgne og Songdalen Budstikke, Vennesla Tidende, Lillesands-Posten og Grimstad Adressetidende, ifølge pressemeldingen.
Schibsted tok initiativ
Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media sier at det var Schibsted som tok intiativ til transaksjonen, og at det har pågått forhandlinger siden juni.
– Fædrelandsvennen får en litt annen tilhørighet i mediesystemet. Vår oppgave blir å gjøre et godt mediehus enda bedre, sier konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media til Fædrelandsvennen.
170.000 lesere
De ni mediehusene hadde i 2018 et samlet opplag på 107.000, 138.000 daglige lesere digitalt og 170.000 daglige lesere på papir.
– Agder er en region i endring, med nært forestående fylkessammenslåing fra 1. januar 2020 og en sterkt utbedret infrastruktur som har skapt økt mobilitet og handel innad i
regionen, sier styreleder Willem Sijthoff i Agderposten Medier til NTB.
Handelen er gjort med forbehold om godkjenning fra Konkurransetilsynet. Endelige og bindende avtaler ventes å bli inngått i løpet av oktober eller tidlig november.