Det er femte gang Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink prøver seg på rekordforsøk på kjøring av lange strekninger på lite bensin.
Tidligere har de kjørt:
- Oslo–Kirkenes på én tank
- Murmansk–Oslo–Uddevalla på én tank
- Helsinki–Oslo på én tank
- Kautokeino–Oslo på én tank (stående verdensrekord, 1619 kilometer)
– Vi gjør dette fordi vi har stor interesse for økonomisk kjøring, sier Wilthil.
Til vanlig jobber både Wilthil og Borchgrevink i Avinor. Bilkjøringen er kun for moro, og de tjener ikke penger på rekordforsøkene.
Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink ser frem til den lange bilturen og er glade for at de har samme humor og interesser.
Foto: Sindre Hopland/NRK– Vi er heldige som har familie som lar oss ta disse turene. Til en guttetur å være, er det ganske uskyldig, sier Wilthil.
Bilen de kjører er en helt normal familiebil.
– Poenget er å bruke en bil som alle familier kan kjøpe rett fra butikken og gjøre det samme som oss.
- Les også: Se hvem som nå vil inn på el-markedet
- Les også: Slik kjører du mer økonomisk og miljøvennlig
Kan spare tusenvis på økonomisk kjøring
De som tror at Borchgrevink og Wilthils verdensrekorder skyldes flaks, må tro om igjen.
– Ingenting ved denne kjøreturen er tilfeldig, og vi har funnet ut av mange måter å spare bensin på, sier Borchgrevink.
Wilthil sier de har funnet ut av at det de fleste kan spare opptil 35 prosent av bensinutgiftene ved å kjøre bevisst økonomisk.
– På vei oppover skal vi kjøre mellom 60 og 70 kilometer i timen. På den måten legger luften seg som en pute rundt bilen. Dermed kolliderer ikke insekter i bilen som igjen fører til mindre motstand og mindre bensinbruk i lengden, sier Wilthil som legger til at dette kanskje er et av de mer ekstreme tiltakene de tar i bruk.
Skal hente halvliter i Finnmark
Da kameratene satte verdensrekord på strekningen Kautokeino–Oslo i 2013 var lensmannen på plass og forseglet bensinlokket på startstreken.
– Da vi gjorde oss klare kom det en kar bort til oss og sa at hvis vi klarte å kjøre til Oslo på én tank skulle vi få en halvliter, og det med lensmannen som vitne, sier Borchgrevink.
De klarte ruten på én bensintank og har tatt kontakt for å få premien som ble lovet dem.
– Vi skal møte både han som lovet oss halvliteren og lensmannen på den lokale puben, humrer Borchgrevink.
Turen starter i Lindesnes mandag 17. august ved midnatt, og kameratene forventer å være fremme ved Nordkapp fire dager senere.