Det er femte gang Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink prøver seg på rekordforsøk på kjøring av lange strekninger på lite bensin.
Tidligere har de kjørt:
- Oslo–Kirkenes på én tank
- Murmansk–Oslo–Uddevalla på én tank
- Helsinki–Oslo på én tank
- Kautokeino–Oslo på én tank (stående verdensrekord, 1619 kilometer)
– Vi gjør dette fordi vi har stor interesse for økonomisk kjøring, sier Wilthil.
Til vanlig jobber både Wilthil og Borchgrevink i Avinor. Bilkjøringen er kun for moro, og de tjener ikke penger på rekordforsøkene.
– Vi er heldige som har familie som lar oss ta disse turene. Til en guttetur å være, er det ganske uskyldig, sier Wilthil.
Bilen de kjører er en helt normal familiebil.
– Poenget er å bruke en bil som alle familier kan kjøpe rett fra butikken og gjøre det samme som oss.
- Les også: Se hvem som nå vil inn på el-markedet
- Les også: Slik kjører du mer økonomisk og miljøvennlig
Kan spare tusenvis på økonomisk kjøring
De som tror at Borchgrevink og Wilthils verdensrekorder skyldes flaks, må tro om igjen.
– Ingenting ved denne kjøreturen er tilfeldig, og vi har funnet ut av mange måter å spare bensin på, sier Borchgrevink.
Wilthil sier de har funnet ut av at det de fleste kan spare opptil 35 prosent av bensinutgiftene ved å kjøre bevisst økonomisk.
– På vei oppover skal vi kjøre mellom 60 og 70 kilometer i timen. På den måten legger luften seg som en pute rundt bilen. Dermed kolliderer ikke insekter i bilen som igjen fører til mindre motstand og mindre bensinbruk i lengden, sier Wilthil som legger til at dette kanskje er et av de mer ekstreme tiltakene de tar i bruk.
Skal hente halvliter i Finnmark
Da kameratene satte verdensrekord på strekningen Kautokeino–Oslo i 2013 var lensmannen på plass og forseglet bensinlokket på startstreken.
– Da vi gjorde oss klare kom det en kar bort til oss og sa at hvis vi klarte å kjøre til Oslo på én tank skulle vi få en halvliter, og det med lensmannen som vitne, sier Borchgrevink.
De klarte ruten på én bensintank og har tatt kontakt for å få premien som ble lovet dem.
– Vi skal møte både han som lovet oss halvliteren og lensmannen på den lokale puben, humrer Borchgrevink.
Turen starter i Lindesnes mandag 17. august ved midnatt, og kameratene forventer å være fremme ved Nordkapp fire dager senere.