NRKs Mikal Olsen Lerøen fremstår kanskje ikke som en klassisk biker ved første øyekast, men skinnjakken, femdagersskjegget, krøllene og dådyrøynene skjuler en ihuga Harley Davidson-entusiast.
47-åringen har selv eid en Harley siden 1997 og er blitt oppriktig glad i både motorsykkelen og merket.
- LES OGSÅ:
«Tenk elgitar, ikke elbil»
Men akkurat nå river tvilen i kroppen. For på en nedlagt racerbane på et hemmelig sted i Nederland denne uken får han æren av å teste selskapets siste kontroversielle kreasjon. En miljøvennlig Harley-Davidson-motorsykkel.
Selskapet vil heller du skal assosiere den med en Gibson Les Paul enn en Nissan Leaf.
«Think electric guitar – not electric car», skriver den legendariske produsenten i sin egen omtale.
Store ord. Lerøen er skeptisk.
– Vil folk like dette? Jeg vet ikke
Det er tydeligvis Harley-Davidson selv også. Foreløpig har de bare produsert 40 håndlagde eksemplarer av Project LiveWire, som den heter. Kun for utprøving og promotering, ennå ikke for salg.
– Jeg er veldig spent på om de har klart å overføre DNA-et fra den tradisjonelle Harley Davidson-sykkelen til den elektriske utgaven. Er dette noe å satse på? Will it float? Vil folk like det? Jeg vet ikke.
SE BILDER FRA TESTKJØRINGEN:
Så får han 74 hestekrefter mellom bena. Men det brummer ikke. Lerøen er vant til brumming.
– Akkurat det er en ganske drastisk forskjell. Den karakteristiske lyden. De er kjent for å være ganske stolte av den. Derfor er det kanskje litt rart at Harley-Davidson satser elektrisk, sier NRKs motorsykkelmann.
Glem Harley-posituren
Sykkelens konstruksjon er også uvant. Den klassiske tilbakelente Harley-posituren kan du bare glemme her. Et stort forhjul, en tank som huser batteriet, lite sete og et bakhjul som ser ut som det henger i en liten fjær.
Men det går da unna. Etter en liten prøvetur på flat nederlandsk asfalt, er det likevel lite som tyder på at film- og Harley-entusiasten fra Bergen setter seg opp på venteliste til LiveWire-sykkelen kommer i salg. Miljøvennlig bil får holde.
– Harley skal brumme og sluke bensin?
– Jeg er i alle fall ikke helt overbevist. Det var veldig annerledes. Lyden mangler, som sagt. I tillegg er den veldig framoverlent og aggressivt bygget. Spørsmålet er vel egentlig om man kan kalle den en Harley, slik vi kjenner den, sier Lerøen.
– Laget for ny virkelighet og nytt klientell
Han tror tanken bak er å nå en helt ny brukergruppe, de som er opptatt av å kjøre både fancy og miljøvennlig, slik Tesla har kapret en vesentlig del av elbilkundene.
– Det kommer en ny virkelighet, et nytt klientell og en dag hvor det å brenne bensin for moro skyld kanskje ikke applauderes lenger.
– Så hvorfor ikke bytte ut bensinslukeren din med en slik?
– Det er ikke fremtiden for meg. Jeg klarer meg fint med den gamle, tilbakelente typen som brenner bensin og dunker litt.
Hele testen av el-Harleyen kan du se i FBI til høsten.