Hopp til innhold

Se hvem som nå vil inn på el-markedet

Er en Harley-Davidson med 74 hestekrefter, batteri og null brumming fortsatt en ekte Harley? Vi lot en sann entusiast teste om det går an å kjøre både tøft og miljøvennlig.

Mikal Olsen Lerøen er blant de første som får prøve verdens første el-Harley. Han er på oppdrag for NRK-programmet FBI som skal finne ut om dette er noe å satse på eller ikke.

FØRSTE TEST: NRKs Mikal Olsen Lerøen var en av et fåtall europeiske journalister som denne uken fikk teste ut Harley-Davidsons nye elektriske motorsykkel.

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

NRKs Mikal Olsen Lerøen fremstår kanskje ikke som en klassisk biker ved første øyekast, men skinnjakken, femdagersskjegget, krøllene og dådyrøynene skjuler en ihuga Harley Davidson-entusiast.

47-åringen har selv eid en Harley siden 1997 og er blitt oppriktig glad i både motorsykkelen og merket.

«Tenk elgitar, ikke elbil»

Mikal Olsen Lerøen

HARLEY I 18 ÅR: Bensin og brumming har vært en vesentlig del av opplevelsen for Mikal Olsen Lerøen.

Foto: Mikal Olsen Lerøen

Men akkurat nå river tvilen i kroppen. For på en nedlagt racerbane på et hemmelig sted i Nederland denne uken får han æren av å teste selskapets siste kontroversielle kreasjon. En miljøvennlig Harley-Davidson-motorsykkel.

Selskapet vil heller du skal assosiere den med en Gibson Les Paul enn en Nissan Leaf.

«Think electric guitar – not electric car», skriver den legendariske produsenten i sin egen omtale.

Store ord. Lerøen er skeptisk.

– Vil folk like dette? Jeg vet ikke

Det er tydeligvis Harley-Davidson selv også. Foreløpig har de bare produsert 40 håndlagde eksemplarer av Project LiveWire, som den heter. Kun for utprøving og promotering, ennå ikke for salg.

– Jeg er veldig spent på om de har klart å overføre DNA-et fra den tradisjonelle Harley Davidson-sykkelen til den elektriske utgaven. Er dette noe å satse på? Will it float? Vil folk like det? Jeg vet ikke.

SE BILDER FRA TESTKJØRINGEN:

Så får han 74 hestekrefter mellom bena. Men det brummer ikke. Lerøen er vant til brumming.

– Akkurat det er en ganske drastisk forskjell. Den karakteristiske lyden. De er kjent for å være ganske stolte av den. Derfor er det kanskje litt rart at Harley-Davidson satser elektrisk, sier NRKs motorsykkelmann.

Elektrisk Harley Davidson

PROTOTYPE: Harley Davidson viste frem prototypen allerede i juni i fjor. Selskapet har foreløpig ikke varslet noen salgsdato.

Foto: LUCAS JACKSON / Reuters

Glem Harley-posituren

Sykkelens konstruksjon er også uvant. Den klassiske tilbakelente Harley-posituren kan du bare glemme her. Et stort forhjul, en tank som huser batteriet, lite sete og et bakhjul som ser ut som det henger i en liten fjær.

Men det går da unna. Etter en liten prøvetur på flat nederlandsk asfalt, er det likevel lite som tyder på at film- og Harley-entusiasten fra Bergen setter seg opp på venteliste til LiveWire-sykkelen kommer i salg. Miljøvennlig bil får holde.

– Harley skal brumme og sluke bensin?

– Jeg er i alle fall ikke helt overbevist. Det var veldig annerledes. Lyden mangler, som sagt. I tillegg er den veldig framoverlent og aggressivt bygget. Spørsmålet er vel egentlig om man kan kalle den en Harley, slik vi kjenner den, sier Lerøen.

– Laget for ny virkelighet og nytt klientell

Han tror tanken bak er å nå en helt ny brukergruppe, de som er opptatt av å kjøre både fancy og miljøvennlig, slik Tesla har kapret en vesentlig del av elbilkundene.

– Det kommer en ny virkelighet, et nytt klientell og en dag hvor det å brenne bensin for moro skyld kanskje ikke applauderes lenger.

– Så hvorfor ikke bytte ut bensinslukeren din med en slik?

– Det er ikke fremtiden for meg. Jeg klarer meg fint med den gamle, tilbakelente typen som brenner bensin og dunker litt.

Hele testen av el-Harleyen kan du se i FBI til høsten.