– Hvis vi ikke hadde hatt ballongene, så hadde båten gått ned rett og slett.
Styrmann Johan Johannesen på redningsskøyta Sundt Flyer i Svolvær, forteller om en hendelse i mars i år.
De fikk inn melding om en båt på 35 fot som hadde gått på grunn i høy fart.
Da redningsskøyta slepte båten av grunn, ble det klart at båten hadde store lekkasjer og kunne komme til å synke.
Ombord i redningsskøyta hadde de nettopp fått nytt utstyr.
Mannskapet plasserte de gule posene fra Antisink flere steder i den synkende båten.
Posene ble blåst opp til gule ballonger som hjalp mannskapet å holde båten flytende.
De fikk slept båten til kai.
– Selv uten erfaring var det effektivt og enkelt i bruk. Dette gjør en vanskelig operasjon mye enklere og billigere, sier Johannesen.
Flere tar ballongene i bruk
I tillegg til Redningsselskapet har flere av skøytene til Røde Kors fått ballongene om bord. De er også tatt i bruk av brann og redningstjenestene i flere storbyer.
– Hvis noen er innestengt i en båt og du får hevet den fort med ballongene, kan de redde liv, mener Johannesen.
Siden lanseringen har de gule ballongene reddet båter fra å synke flere steder i landet.
Uten ballongene hadde båtene trolig endt opp på havets bunn. Da hadde båtene måtte blitt hevet i ettertid, forklarer Johannesen.
– Det må en ganske stor aksjon til med både lekter og dykkermannskap for å få den opp igjen. Det sparer både miljø og kostnader, sier han.
Jonas Johannesen er styrmann på redningsskøyta Sundt Flyer i Svolvær. De har fått god bruk for ballongene til Antisink.
Foto: privatØnsker å redde liv
Det er selskapet Antisink i Kristiansand som står bak oppfinnelsen.
Ifølge selskapet, som også selger lignende ballonger til fritidsfartøy, er målet å bidra til at ingen skal omkomme til sjøs.
– Først og fremst ønsker vi å redde liv. I andre rekke kommer miljøet, sier Christian Karlsen Skeie i Antisink.
Kommersiell sjef i Antisink Christian Karlsen Skeie håper at oppfinnelsen kan redde liv.
Foto: Eirik Rognaldsen / NRKGründer Geir Karlsen står bak oppfinnelsen. Han kjenner selv flere som har tapt kampen mot sjøens krefter.
Da har var 16 år seilte han som sjømann. I Bermudatriangelet kom båten han mønstret på ut for orkan. Denne rammet også en israelsk lastebåt.
Karlsen og kollegaene klarte å redde 14 personer fra lastebåten, mens 13 personer døde.
Gründer Geir Karlsen i Antisink har mistet flere kjente til sjøs.
Foto: Mathias Hamre / NRKKarlsen drev også en landhandel i mange år. Da fraktet han varer ut til hyttefolk og fastboende.
Han opplevde at folk han hadde sittet på brygga og snakket med den ene dagen, var borte dagen etter.
– Båten deres sank og de frøys i hjel på sjøen. At folk ble liggende i sjøen og frøys i hjel, var grunnen til at jeg kom på dette, fortalte han til NRK under en demonstrasjon i fjor.
På vei til utlandet
I tillegg til å bli tatt i bruk av norske redningstjenester vekker oppfinnelsen interesse i utlandet.
Selskapet holder på å ferdigstille en avtale med DSS Protection i Canada, som blant annet leverer utstyr til den kanadiske kystvakten.
– Dette er et system som definitivt har et potensial internasjonalt, mener Skeie.
Brannvesenet bruker ballongene til å redde en båt som holdt på å synke ved kai i Trondheim.
Foto: Trondheim Brann og redning