Kristiansand lufthavn Kjevik har i dag 10 oppstillingsplasser for fly.
Åtte av disse plassene er i bruk hver natt av fly som kommer inn på kvelden, og som har avgang tidlig neste morgen.
Lufthavnsjef Thomas Langeland sier man nå planlegger bygging av enda en flyoppstillingsplass for å være godt rustet og forberedt dersom det skulle være flyselskap som ønsker å tilby nye ruter som medfører at flyet må stå på flyplassen over natten.
– Det vil være meget dumt hvis et flyselskap henvender seg til oss med ønsker om å opprette en ny flyrute, og vi må avslå dette fordi vi ikke har plass til flyet, sier Langeland til NRK.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Vil være føre var
Avinor vil med dette gjøre flyplassen enda mer attraktiv for nye flyruter i fremtiden.
– Vi klarer oss for øyeblikket, men åtte av plassene brukes av fly som "overnatter". Vi har da to ledige plasser til annen trafikk, men de er også ofte i bruk. Derfor planlegger vi nå en ny flyoppstillingsplass, sier Langeland.
– Når kan denne nye oppstillingsplassen stå klar?
– Vi håper å realisere dette på neste års budsjett. Det koster noen millioner kroner å etablere en slik ny flyoppstillingsplass. Det er liksom ikke bare å asfaltere, sier han.
– Har dere plassbegrensninger i forhold til flere nye oppstillingsplasser i fremtiden?
– Nei. Vi har en lufthavnplan, en såkalt masterplan, og her ligger det utvidelsesmuligheter inn i fremtiden. Og det er viktig med nok flyoppstillingsplasser. Vi er i stadig dialog med flyselskap om nye ruter og det er flyene til de såkalte næringslivsrutene, som kommer inn om kvelden og står over natten, som er utfordringen. Og det skal ikke mer enn en slik ny rute, så er vi sprengt, sier Langeland.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: