– Her ligger elmotoren som gir kraft til pedalen. Dresinen kjører ikke av seg selv men det blir lettere å trå.
Frode Johannesen er entusiastisk når han forklarer hvordan de nye elektriske dresinene virker. Han er daglig leder av Smaabyen Flekkefjord, som blant annet jobber med turisme og næring.
– Elektrisk dresin vil gjøre banen mer tilgjengelig. Den er perfekt dersom du er dårlig til beins. Eller har med deg et par barn, mener Johannessen.
Satser på jernbaneturisme
I fjor besøkte om lag 10 000 Flekkefjordsbanen for å kjøre dresin. Nå satser de på at flere vil kjøre den 17 kilometer lange strekningen ved hjelp av elektrisk motor.
– Vi ble ledd av da vi begynte med fredning av Flekkefjordsbanen på 90-tallet. Dette er i dag den best besøkte dresinbanen i Norge, forteller John Hansen i Flekkefjordbanens Venner. Han har selvsagt syklet strekningen mange ganger.
Antall besøkende har økt år for år. Men så er det også lagt ned mye arbeid på banen.
– Nå bestiller vi ti nye dresiner med elektrisk motor. Vi tror det vil hjelpe mange. Det er noen seige lange bakker, forteller John Hansen.
Og planen er at el-dresinene skal tas i bruk i sommer.
Turen starter i Flekkefjord sentrum og ender nesten helt på Sira.
– Det kjennes bedre med elmotor. Jeg har kjørt her mange ganger. Det ser ikke bratt ut, men det er det, sier Hansen.
Større dresin
I samarbeid med Bane Nor har de nå utviklet banen og dresinen. Og mer skal det bli. Nå jobbes det med enda en prototyp de håper skal være klar i sesongen 2025.
– Vi skal nå lage en ny type dresin som blir større enn den i dag. Den skal ha elmotor. Da kan du trille på en barnevogn eller rullestol. Og kanskje blir det plass til inntil fem personer. Det forteller Johannessen.
I dag leier de ut 25 dresiner som de kan trå på.