Hopp til innhold

På skinner med el-dresin

I Flekkefjord går de nye veier for å dra flere turister til jernbanen. I et par måneder har de testet ut en elektrisk dresin.

Dresinkjøring på Flekkefjordsbanen. Fra sommeren 2024 kan du kjøre elektrisk dresin på banen.

Dresinkjøring på Flekkefjordsbanen kan bli lettere med hjelp av elektrisk motor.

Foto: Lars Eie / NRK

– Her ligger elmotoren som gir kraft til pedalen. Dresinen kjører ikke av seg selv men det blir lettere å trå.

Frode Johannesen er entusiastisk når han forklarer hvordan de nye elektriske dresinene virker. Han er daglig leder av Smaabyen Flekkefjord, som blant annet jobber med turisme og næring.

– Elektrisk dresin vil gjøre banen mer tilgjengelig. Den er perfekt dersom du er dårlig til beins. Eller har med deg et par barn, mener Johannessen.

Frode Johannessen er daglig leder i Smaabyen Flekkefjord. Han tror at elektrisk dresin fører til at flere kan bruke banen.

Frode Johannesen tror banen blir mer tilgjengelig for flere folk med elektrisk dresin.

Foto: Lars Eie / NRK

Satser på jernbaneturisme

I fjor besøkte om lag 10 000 Flekkefjordsbanen for å kjøre dresin. Nå satser de på at flere vil kjøre den 17 kilometer lange strekningen ved hjelp av elektrisk motor.

– Vi ble ledd av da vi begynte med fredning av Flekkefjordsbanen på 90-tallet. Dette er i dag den best besøkte dresinbanen i Norge, forteller John Hansen i Flekkefjordbanens Venner. Han har selvsagt syklet strekningen mange ganger.

Antall besøkende har økt år for år. Men så er det også lagt ned mye arbeid på banen.

En elektrisk motor gir kraftoverføring til pedalene. Dermed blir det lettere å tråkke. For det er stigning på Flekkefjordsbanen.

Elektrisk motor kan være til hjelp for mange. Banen har en stigning på 19 promille.

Foto: Lars Eie / NRK

– Nå bestiller vi ti nye dresiner med elektrisk motor. Vi tror det vil hjelpe mange. Det er noen seige lange bakker, forteller John Hansen.

Og planen er at el-dresinene skal tas i bruk i sommer.

Turen starter i Flekkefjord sentrum og ender nesten helt på Sira.

– Det kjennes bedre med elmotor. Jeg har kjørt her mange ganger. Det ser ikke bratt ut, men det er det, sier Hansen.

Det gamle vanntårnet på Flikkeid i Flekkefjord. Til bruk for damplokomotivene.

Det gamle vanntårnet på Flikkeid kan oppleves på turen.

Foto: Lars Eie / NRK

Større dresin

I samarbeid med Bane Nor har de nå utviklet banen og dresinen. Og mer skal det bli. Nå jobbes det med enda en prototyp de håper skal være klar i sesongen 2025.

– Vi skal nå lage en ny type dresin som blir større enn den i dag. Den skal ha elmotor. Da kan du trille på en barnevogn eller rullestol. Og kanskje blir det plass til inntil fem personer. Det forteller Johannessen.

I dag leier de ut 25 dresiner som de kan trå på.

null
Spiller nå
Reagerer på dette synet 00:36
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 12 0,59 kr
Dyrest kl. 19 1,15 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,3 kr 25 min.
  • Dusje 2,5 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,3 kr En vask
  • Varmeovn 0,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mai 2023 – mai 2024
    + 5,4 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %