– Treningen er viktig for å ha full kontroll på at vi har en trygg og god tunnel for de som ferdes her hver dag. Det sier fylkesdirektør for samferdsel i Agder, Ola Olsbu.
Onsdag holdt brannvesenet, Vegtrafikksentralen og Agder fylkeskommune øvelse i Flekkerøytunnelen i Kristiansand.
I denne tunnelen kan også gående og syklende kan ferdes.
For å skape en realistisk brann ble det satt fyr på en konteiner med dekk og en gammel Volkswagen Polo. Resultatet ble som ønsket; mye røyk i den undersjøiske tunnelen.
De nærmeste naboene på begge sider av tunnelen var i forkant blitt anbefalt å lukke dører og vinduer.
– Nå øver vi på å få oversikt over hva som er i tunnelen, styre viftene og sjekke de nye redningsrommene, sier øvingsleder i Kristiansand-regionen brann og redning, Johnny Flæte, idet brannen bryter ut.
Må samarbeide
Samarbeidet mellom etatene blir viktig når de skal slukke brannen de selv har startet.
For at brannvesenet skal kunne rykke inn, må først Vegtrafikksentralen snu retningen på viftene.
– Dette er den viktigste tunnelen vi har å trene i. Undersjøiske tunneler er overrepresentert når det gjelder fare for brann, sier Flæte. I tillegg testes tilfluktsrom, alarmer og et spesielt lydsystem som er blitt installert i Flekkerøytunnelen.
– Det er viktig å få trent på samarbeidet mellom brannvesenet og Vegtrafikksentralen som styrer tunnelen, sier tunnelforvalter, Jan Øyvind Pedersen i Agder fylkeskommune.
– Fungerer
Tunnelforvalteren forteller at de er pålagt å øve på slike situasjoner en gang hvert fjerde år.
– Vi skal øve på det som mest sannsynlig skjer i en tunnel, sier Pedersen.
På onsdagens øvelse blir brannen slukket og systemene fungerte som de skulle.
– Det er fint å se at det fungerer slik som hensikten har vært, sier Olsbu.