Flere gymtimer ga resultater: – Jeg har gått opp en karakter i norsk og matte

Elever som sitter mindre stille gjør det bedre på nasjonale prøver, viser en ny studie. 2000 elever har vært med i undersøkelsen.

gymtime Fjære 2

I GYMSALEN: I fjor tilbrakte niendeklassingene på Fjære ungdomsskole i Grimstad mer tid enn vanlig i gymsalen. Det syntes de var helt topp. Her med Synne Næss Olsen (f.v.), Martine Johansen, Amalie Arnevig Delin og Liv Anne Skarberg Kristiansen.

Foto: Christina Cantero / NRK

Ungdomsskoleelever som får to timer ekstra med fysisk aktivitet i uken får bedre resultater både i lesing og regning.

Det slås fast i en ny forskningsrapport.

16 år gamle Synne Næss Olsen fra Fjære ungdomsskole i Grimstad var blant de 2000 elevene som gjennom hele fjoråret fikk ekstra timer med fysisk aktivitet i uken.

Til vanlig er det for mye stillesitting, mener hun.

– Og da blir man ofte trøtte, og man kan lett miste konsentrasjonen.

– Ja, det siste kvarteret av timen begynner man ofte med andre ting. Da klarer man ikke å følge med lenger, legger Liv Anne Skarberg Kristiansen til.

Økt aktivitetsnivå ga imidlertid uttelling for det faglige.

– Konsentrasjonen min ble bedre, slår Næss Olsen fast.

Klassevenninnene Martine Johansen og Amalie Arnevig Delin kjenner seg også igjen i resultatene fra forskningsprosjektet.

De synes det er positivt med flere timer med gym gjennom uken.

Gymtime Fjære 3

AKROBATISK: Ungdomsskoleelevene har ofte overskudd av energi i skoletimene. Mer fysisk aktivitet gjør derfor at de blir mer konsentrerte, mener de.

Foto: Christina Cantero / NRK

Bedre karakterer

Gjennom forskningsprosjektet fikk noen av elevene også være med på å bestemme gymtimene selv. Det likte de godt.

– Jeg vil anbefale det til andre, smiler Martine Johansen.

Trivselen blant elevene har også økt som følge av prosjektet, mener avdelingsleder Marianne Tønnessen ved Fjære skole.

– Først og fremst merker vi det på en positiv innstilling blant elevene, sier Tønnessen.

Marianne Tønnessen Fjære skole

Avdelingsleder Marianne Tønnessen ved Fjære ungdomsskole i Grimstad sier flere gymtimer gir bedre resultater i klasserommet.

Foto: Christina Cantero / NRK

– De har mer overskudd til å lære, legger hun til.

Det har ungdomsskoleelev Remi Olsen fått kjenne effekten av.

– Jeg blir mer fokusert i timene og får mer aktivitet i hverdagen, sier han.

– Hva med karakterene?

– De går opp. Jeg har gått opp en karakter i norsk og matte, sier han.

Nye funn

Forskningsprosjektet er et samarbeid mellom Norges idrettshøgskole (NIH), Høgskolen på Vestlandet, Universitetet i Agder, Universitetet i Stavanger og Regionsenter for barn og unges psykiske helse, Helseregion Øst og Sør.

Resultatene er svært nyttige, påpeker prosjektleder Elin Kolle.

Hun understreker at det er første gang man har klart å dokumentere en sammenheng mellom fysisk aktivitet og bedre læring.

– Vi er veldig glade for resultatene vi har fått, sier Kolle.

Kolle NIH

Lederen for forskningsprosjektet er førsteamanuensis Elin Kolle ved Norges idrettshøgskole i Oslo.

Foto: Truls Antonsen / NRK

Det var Kunnskapsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet som bestilte prosjektet.

Resultatene skal brukes til å vurdere hvordan man skal jobbe videre med å gi økt tid til fysisk aktivtet på ungdomstrinnet.

– Jeg håper politikerne bruker resultatene på en fornuftig måte, sier prosjektlederen fra Norges idrettshøgskole.