NRK Meny
Normal

Ny fotballogo skaper storm

IK Start har hatt samme logo i 112 år. Nå vil eierne bytte den blå og hvite vimpelen ut med en moderne løve. Det vekker reaksjoner.

IK Start

Den nye logoen illustrerer en løve.

– Vi har vært tydelige på at vi ønsker å gjøre en 360 garders evaluering av hele klubben, sier Start-direktør Even Øgrey Brandsdal.

Han håper den nye logoen kan sette Start på fotballkartet, og bringe stolthet til supporterne.

Even Øgrey Brandsdal

– Løve har blitt brukt i mange sammenhenger tidligere. Jeg har full forståelse for at folk reagerer, sier Even Øgrey Brandsdal om at folk mener logoen ikke er unik.

Foto: Tom-Richard H. Olsen / NRK

Markerer en ny tid

– Vi markerer en ny tid for start. Vi har gjort store endringer i år. Det har vært et berg-og-dal-bane år for klubben.

Berg-og-dal-banens siste sving har for øvrig vært en opptur, da det ble klart at Start spiller i eliteserien til neste år.

– Du ser at det har vært en utvikling på logoer i de fleste klubber i verden. Vi håper denne logoen kan skape mer stolthet.

IK Start logo

Slik så den forrige logoen ut.

Massive reaksjoner

I sosiale medier har mange vist misnøye, etter at logoen ble presentert tirsdag kveld. Også til NRK har mange uttrykt frustrasjon:

– Jeg prøver å se hva det skal være ... Og når jeg legger godviljen til så ser jeg to synkronsvømmere og ei krone på toppen, skriver ei dame til oss på Facebook.

Andre mener den ligner på NAF-logoen eller SAAB-løven.

Trykk inn på innlegget for å lese flere reaksjoner:

Historisk løve

Ledelsen ønsket å la Starts historie være inspirasjonen til den nye logoen. Det var derfor naturlig å lande på en løve, sier Start-direktøren.

– Løven kjenner vi godt igjen fra Gyldenløve, altså de som tok inaktiv til å etablere Start i 1905. I tillegg har vi løven i byvåpenet, samt sanger der man snakker om å kjempe som en løve.

– Vi rokker med noe som er 112 år gammelt. Vi var forberedt på reaksjonene.

Start publikum

Supportere har også uttrykt at det er dumt at alt supporterutstyret deres nå vil bli utdatert, og at det koster mye å kjøpe nytt utstyr med ny logo.

Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix

Bra med modernisering

– Personlig er jeg veldig delt i denne saken. Jeg er veldig knyttet til den gamle logoen, samtidig er det kult at en klubb med så lange tradisjoner prøver å fornye seg.

Det sier Christina Bråten, leder i supporterklubben til Start, Tigerberget.

At supporterklubben har navnet til et annet kattedyr, innrømmer Bråten at er litt merkelig. Likevel syns hun at ideen med å ha en løve i logoen er god.

– Jeg skulle ønske at løven var mer synlig. Jeg har vist logoen til mange som ikke klarer å se hva det skal forstille.

Christina Bråten

Christina Bråten skulle ønske logoen så annerledes ut.

Foto: Privat

Gått ut på dato

– Litt av utfordringen med vimpelen vi har, er at den er hvit og blå. Det er ingen som kjenner Start for å være hvite og blå, sier Brandsdal.

Han forteller videre at også skrifttypen som er brukt i vimpelen er gått ut på dato.

– Vi vil at barn skal løpe i skolegården i Start-drakt med løvehode. Akkuratt som folk går med Messi-drakter i dag.

Laster Instagram-innhold