«Indiepiano» heter albumet. Tittelen markerer at Rudjord beveger seg fritt i forhold til genre og båser.
Han har bakgrunn både fra klassisk musikk og nordisk jazz, men mener han nå er i et landskap som mer ligner på «ambient-land». Med mange impulser fra naturen hjemme rundt Listalandet.
Ville bort
– Å bo på et så avsidesliggende sted med mye natur, bred horisont og hav, gjør noe med hvordan en tenker og forholder seg til musikken, forklarer Rudjord.
– Men så drar du fra Farsund til store New York og spiller inn plate i Brooklyn?
– Jeg hadde behov for å komme litt bort fra Farsund og Norge. Det å dra så langt gjør at en jobber litt annerledes. Jeg følte i hvert fall at det vi gjorde den uka i New York da vi spilte inn albumet, var veldig viktig. Alle som var involvert var ekstremt dedikert til det vi gjorde.
Urbant og norsk
– Hvordan hører man på plata at du har spilt den inn i New York?
– Det er noe urbant og Brooklyn-aktig over plata. Samtidig låter den veldig norsk og skandinavisk, forteller Rudjord, som føler han har satt sitt eget særpreg på albumet.
Pianisten har hentet inspirasjon fra Lista-landskapet og fra en del lokale historier.
Inspirert av Marna
Han har også fått inspirasjon fra en velbrukt båtmotor av merket Marna hjemme i Farsund.
– Den låten er litt spesiell. Jeg begynte med å lage rytmer inni flygelet. Men så har jeg jo en gammel Farsund-bygd Loshavnsnekke, med en femhesters ensylindret Marna-motor, forteller Rudjord.
Han innrømmer at han har brukt mye tid på å få motoren til å svive greit.
– Det noe med den låten, som gjorde at jeg fikk lyst til å få motoren til å gå fint - for så å tøffe rundt ute på fjorden. Det ble altså en låt om det på plata, smiler Lars Jakob Rudjord.
Anmelder Øyvind Nyvoll om Lars Jakob Rudjords plate «Indepiano»
Lars Jakob Rudjord har vært på tur til det store landet i vest og laget en veldig fin plate.
Han har husket å pakke med seg alle stemninger og uttrykk fra dette lille stedet ved havet hvor han bor og arbeider til vanlig.
Musikken er mye basert på tangentinstrumenter av forskjellige former og han blander dette fint med stryke- og strengeinstrumenter, samt noe perkusjon.
Vi får slippe inn i hans lydunivers hvor han lar motiver og musikalske elementer få lov til å utvikle seg i ett tempo som er befriende tålmodig.
Han har et minimalistisk forhold til musikalsk materiale og bearbeider dette utrolig raffinert.
Poengsum: 9 av 10