I dag går det kun ferje til Hidra og øyboerne har i snart 40 år kjempet for å få tunell.
Målet er å få tillatelse av Stortinget til å sette opp bomstasjon allerede i vår.
Går det, kan en tunellen i beste fall stå ferdig i september 2013.
Vedtaket om Hidra landfast var enstemmig, men Frp ville ikke gå inn for at tunellen skal finansieres av bompenger.
Jubler for tunell
Vedtaket førte til stor jubel blant de mange frammøtte Hidra-folkene i fylkestinget. Samtlige representanter roste det store lokale engasjement og innsatsen til aksjonsleder Nils Olav Vågen, som har stått på for tunell i 15 år.
– Det tok tid å komme gjennom saken i fylkestinget, men jeg er glad den ble skikkelig debattert. Hele fylkestinget er for tunell til Hidra, og det er det som betyr noe her. De er noe uenige om finansieringa av tunellen, men det får vi ta til etterretning. Vi er fantastisk glade for vedtaket, sier Vågen.
Har prøvd før
I 2007 ble det sendt en søknad til Vegdirektoratet for en undersjøisk tunellforbindelse med ei stigning på ti prosent gjennom hele tunellen. Fylkestinget, Flekkefjord kommunestyre og Statens vegvesen stilte seg bak planen.
Den planlagte tunellen var fullfinansiert gjennom bompenger og ferjetilskudd, men Vegdirektoratet
, og dermed ble planene stoppet fordi tunellen ble for dyr med en slakere stigning.Nå har Stortinget gitt underhåndsgodkjennig om at ferjetilskuddet i 30 år framover kan brukes i finansieringa, noe som løser mange problemer, og gir sammen med bompenger nok penger til en tunell som følger de nye reglene for stigning og ekstra brannsikring.