– Hovedutfordringen er at vi har ulike hjem, ulike foreldre som skal hjelpe elevene med lekser. Elevene lærer på skolen, men kan komme hjem til foreldre som ikke kjenner til fagstoffet, sier fylkesleder i AUF i Vest-Agder, Kai Steffen Østensen.
Sist uke fortalte lærere NRK om elever som opplever stort skolepress. Steffensen mener en leksefri skole kan lette presset.
Kai Steffen Østensen i AUF vil ikke ha hjemmelekser, men heller la elevene være lenger på skolen.
Foto: Kari Jeppestøl Arntzen / NRKTheodor Helland i FpU mener ikke alle elevene trenger å få de samme leksene.
Foto: Kari Jeppestøl Arntzen / NRK– Kompetansen ligger i skolen og da skal man også lære i skolen, sier Steffensen.
Han tror ikke resultatene vil gå ned om hjemmeleksene droppes. Tvert imot.
– Flere forsøksprosjekter viser at resultatene går opp når man fjerner leksene, fordi man fjerner presset.
AUF vil forlenge skoledagen, slik at hjemmeleksene erstattes av skolearbeid elevene gjør før de går hjem.
– Vi skal ikke gå bort fra leksene, men vi skal integrere dem i skolen, hvor man kan få den faghjelpa læreren sitter på, sier Østensen.
- Les også:
FpU: Ulike elever, ulike lekser
Leder for Fremskrittspartiets Ungdom (FpU) i Agder, Theodor Helland, har mer tro på å gi ulike lekser til ulike elever.
– Fremfor å fjerne leksene er det bedre å gi elvene lekser de faktisk får til. Elever som absolutt ikke klarer den vanskeligste mattematikken bør ha lettere matematikk. Det er bedre at man lærer litt, enn at man ikke lærer i det hele tatt, sier Helland.
– For få valgmuligheter
Helland mener dagens skolesystem er for rigid med for få valgmuligheter. Han vil la elevene bestemmer mer over eget utdanningsløp og har mer valgfag og nivådeling.
– Noen takler mange prøver og vil ha mange fag, mens andre har det bedre med færre fag. Da jeg begynte på Universitetet og fikk lov til å studere det jeg synes er gøy, økte arbeidskapasiteten min betraktelig, sier Helland.
Helland også villig til å se på hvilken effekt leksefri kan ha, men er mer skeptisk til om det er løsningen.
– Vi vet at mange av de beste skolesystemene i verden har lekser. Egenarbeid betyr svært mye for egen læring, sier Helland.
- Les også:
- Les også: