NRK Meny
Normal

Må rykke ut til branner uten blålys og sirene

I Audnedal er det 12 deltidsansatte på brannstasjonen i Byremo. Men bare en av dem har lov til å kjøre brannbil under utrykning med blålys og sirene.

Bare en av 12 brannmenn har lov til å kjøre utrykning

Bare en av de tolv deltidsansatte i brannvesenet har lov til å kjøre utrykning med denne brannbilen.

Foto: Berit K. Høyland / privat

Brenner det i Byremo i Audnedal risikerer brannvesenet å måtte rykke ut uten blålys og sirene. Bare en av 12 deltidsansatte ved brannstasjonen har sertifikatet til å kjøre utrykning.

Terje Høyland er deltidsansatt ved brannvesenet og han er frustrert.

– Dersom alarmen går og mannskapene som møter opp ikke har godkjenning til å kjøre utrykningskjøretøy, må vi kjøre i normal hastighet. Vi kan ikke bruke blålys eller sirene. Da kommer vi senere fram til en brann eller ei trafikkulykke, sier Høyland til NRK.

Ingen døgnbemanning

I Byremo er det ikke døgnbemanning. Og brannvesenet er avhengig av at brannmannen med kompetanse til utrykning møter opp dersom det skal brukes blålys.

Terje Høyland

Terje Høyland ønsker bygdebrannvesenet får dispensasjon for å kjøre utrykning med blålys og sirene.

Foto: Frans Kjetså / NRK

– Deltidsbrannvesen har ingen sentral eller døgnbemanning. I byene er det vaktlag på en brannstasjon og der er det kompetanse til å kjøre utrykning. Vi er ikke på faste vakter og det er helt tilfeldig hvem som kan rykke ut hos oss, sier Høyland.

I dag er det 165 deltidsansatte i Brannvesenet Sør, skriver Fædrelandsvennen.

Utfordring

Brannvesen Sør er et interkommunalt samarbeid med ni sørlandskommuner og brannsjef Jon Inge Aasen opplyser at de kurser mannskapene, men ikke alle kan få kurset til 20 000 krone.

Jon Inge Aasen

Brannsjef Jon Inge Aasen ønsker dispensasjon fra kravet om å kjøre utrykning.

Foto: Brannvesenet

– I Byremo er det få med utrykningskompetanse. Det er utfordringene. Vi har forslått at det burde ha vært en dispensasjon for bygdebrannvesen som ikke har døgnvakt, slik at de kan kjøre utrykning avgrenset til kommunen, sier Aasen til NRK.

Han forteller at tidligere var det ikke krav til å kjøre utrykning ut over vanlig sertifikat. Nå er det eget sertifikat og kurs på 14 dager.

– Vi har satt av 1,5 millioner kroner til kompetanseheving hos oss i 2016. Fire stykker har nettopp tatt dette sertifikatet og så er det kurs over nyttår igjen, sier Aasen.

Høyland mener det er frustrerende å kjøre til ulykker eller brann uten å kunne bruke blålys.

– Utrykningskjøring krever en del av føreren i trafikken, er det ikke greit med kompetansekrav?

– Det er greit at det er kompetansekrav. Det er ikke alltid man skal kjøre fort, men det handler om å være synlig i trafikken og komme fram på en trygg måte for dem som er deltidsmannskaper, sier Høyland.