Hopp til innhold

Stadig mindre lek i skolen – ved denne skolen går de mot strømmen

Lek skulle være en viktig del av skolehverdagen for seksåringer, men har gradvis forsvunnet. En skole på Sørlandet får ros for å satse mer på leken.

lek er læring på Mosby

Flere skoler ser nå til Mosby Oppvekstsenter sin læringsmetode.

Foto: Geir Ingar Egeland / NRK

– Det å tenke utenfor boksen og å være litt kreativ er alltid veldig spennende, og det fenger barn.

Det sier pedagogisk leder Marianne Aagesen ved Mosby oppvekstsenter i Kristiansand.

Tirsdag kom den første store forskningsrapporten på seksårsreformen. Evalueringen gjort av Oslo Met viser at det stadig blir mindre lek på norske skoler.

Men på skolen på Mosby i Kristiansand er det leken som er det viktigste.

Karin Stenslund er rektor ved skolen. For fire år siden valgte hun å gå mot strømmen.

Tar leken tilbake

Den gangen følte Stenslund at hun nesten gjorde noe ulovlig, da hun ga førsteklassingene en time frilek daglig.

– Lek skulle være en viktig del av skolehverdagen men har gradvis forsvunnet, sier rektoren.

Stenslund var i utgangspunktet utdannet førskolelærer, men etterutdannet seg for å kunne tre inn i en lederstilling. Slik kunne hun selv jobbe for å få inn sin filosofi i skolen.

– På de fleste skoler er det hvert eneste år noen få elever som virkelig ikke fikser det, som igjen får store konsekvenser for disse barna.

Hun har innlemmet lek i alle klassetrinn, for at alle barna skal føle mestring.

Nå lyttes det til rektoren flere steder i landet, og Mosby-modellen begynner smått å bli et kjent begrep.

Flere statsråder har besøkt Mosby og skryter av skolens læringsmetode.

– Vi har holdt på med dette nå i mange år, og vi begynner å bli knallgode på å lære gjennom lekende aktiviteter. Det vil du se når du går rundt her, at det er så mye læring.

Karen Stenslund, rektor Mosby oppvekstsenter

Rektor ved Mosby Oppvekstsenter, Karen Stenslund sier lek ikke er et hinder for læring, og viser til gode resultater fra skolen på nasjonale prøver.

Foto: Kai Stokkeland / NRK

Hennes «Alle med»-prosjekt ønsker å finne ut hvordan skoledagen burde organiseres for at den skal oppleves som god og meningsfylt for elevene, og at alle skal oppleve mestring og læringslyst.

– Vi skal ha alle barn med uansett bagasje. Det skal ikke være mulig å mislykkes i første klasse.

Rektoren tror et slikt fokus kan løse andre samfunnsproblemer senere.

– Trygge barn mobber ikke.

Les også Vil ha leken tilbake i skolen

Seksåringer Mosby skole

Lek har gradvis forsvunnet

Reform 97 endret skoleløpet fra ni til ti år, og barn begynte på skolen som fem- og seksåringer.

Da dette kullet inntok norske skoler i 1997 var planen et slags førskoleår, med mye lek. Men med kunnskapsløftet noen år senere ble det et økt fokus på læring.

Evalueringen fra Oslo Met viser at lesing, skriving og matte stadig tar større plass.

Professor Elisabeth Bjørnestad ved fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved Oslo Met er bekymret.

– Det bekymrer meg spesielt at læringen blir satt så i fokus, og særlig bokstavinnlæringen. Det vil jo ta motet av veldig mange femåringer, at de allerede skal begynne å lære å lese og skrive det første halvet året på skolen.

Det har blitt mindre tid til spontan lek på skolen, og klasserommene er mer lærerstyrt viser forskningen.

Kunnskapsminister Tonje Brenna mottar første del av Oslo Mets forskningsrapport om seksårsreformen av professor Elisabeth Bjørnestad.

Kunnskapsminister Tonje Brenna mottar første del av Oslo Mets forskningsrapport om seksårsreformen av professor Elisabeth Bjørnestad.

Foto: Hallgeir Aunan / NRK

Elever setter pris på lek

Denne uken mottok kunnskapsminister Tonje Brenna første del av Oslo Mets rapport. Den skal følges opp med mer forskning i klasserom.

– Det sentrale her er at seksåringene må trives i skolen. De må ha et godt første møte med skolen, og de må både leke og lære, sier hun.

Mosby skole har begynt å bli et sted som andre skoler ser til. Der også elevene vet å sette pris på at de får rom til kreativitet og lek.

– Hvis man hele tiden må lese samarbeider man ikke, og man leker ikke så mye sammen. Når man leker kan man bli kjent med hverandre og sånt, sier elev Maida M. Mohamed.

– Dagen før sommerferien er slutt da gleder jeg meg alltid til skolen, legger klassevenninne Lotta Sivertsen Torgrimsen til.

Lek må vike for læring

Maida M. Mohamed og Lotta Sivertsen Torgrimsen synes det er fint med mer lek, fordi da blir de bedre kjent.

Foto: Geir Ingar Egeland / NRK

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 13 1,26 kr
Dyrest kl. 20 1,77 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,5 kr 25 min.
  • Dusje 5,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,6 kr En vask
  • Varmeovn 1,3 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %