Hopp til innhold

Korona ga redningsrekord: – Det har vært mer klumsing

Båtboom og nybegynnere på sjøen ga Redningsselskapet travle dager i sommer. Tau i propellen og tomme tanker har vært en gjenganger.

RS Horn Rescue assisterer småbåt utenfor Skjærhalden

Redningsselskapet assisterer småbåt på Hvaler tidligere i sommer.

Foto: Redningsselskapet

På landsbasis har oppdragsmengden for Redningsselskapet økt med cirka 30 prosent. Fra 1. mai til 18. august har redningsfolkene rykket ut på 4545 oppdrag.

Mest å gjøre har det vært fra Oslofjorden til Kragerø. Vestfold og Telemark har også en stor økning i antall oppdrag.

På Sørlandet har derimot mengden oppdrag vært som tidligere år.

– De som kommer seg til Jomfruland (Kragerø) har lært seg å kjøre båt. Vi har derfor ikke hatt mer å gjøre. Det er min teori, humrer Cathrine Borgen, leder av sjøredningskorpset i Lillesand.

Borgen og kollegaene hennes i sjøtjenesten har likevel merket en økning i antall nybegynnere, noe oppdragene vitner om.

– Det har vært mer klumsing. For eksempel båteiere med tau i propellen, men det er lov å være nybegynner, sier Borgen.

Cathrine Borgen, leder av sjøredningskorpset i Lillesand.

Cathrine Borgen leder sjøredningstjenesten i Lillesand. Hun

Foto: Siv Kristin Sællmann / NRK

Tar til seg råd

Før ferien var Redningsselskapet skeptisk til koronasommeren der «alle» skulle på sjøen. Men de alvorlige ulykkene har uteblitt.

Halvor Rismyhr, rådgiver i Redningsselskapet region Sør, tror vi ser effekten av holdningsskapende arbeid.

Han mener både erfarne og uerfarne båtførere har tatt til seg rådene om å bruke vest, kjøre forsiktig og holde utkikk.

– I år har vi ikke hatt ulykkene vi har sett de siste årene med hurtigbåter som krasjer i land. Det har heller ikke vært alvorlige ulykker med vannscootere selv om det har vært mange av dem på sjøen, sier Rismyhr.

Båt etter kollisjon i august i år.

Redningsselskapet bistår etter en krasj mellom to båter i Holmen i indre Oslofjord 17. august. Det ble lettere personskader etter sammenstøtet.

Foto: Redningsselskapet

Han forteller at grunnstøtinger er det oppdraget som har økt mest. Rådgiveren tror det skyldes uerfarne båteiere som ikke er så kjent med sjøkart.

– Mange har også gått tomme for drivstoff eller er tomme for strøm om morgenen når de skal starte turen fra en uthavn, sier Rismyhr.

Rs Klaveness Marine og Rsrk Prinsesse Ragnhild bistår båt med vannintrenging, Båten ble beachet for å unngå at den sank

Redningsselskapet bistår en båt med vanninntrengning tidligere i sommer.

Foto: Redningsselskapet

Nedgang i Østfold

Thor Foyn nyter dagen i seilbåten i Lillesand. Nå er det stille etter en travel sommer.

Han synes folk stort sett har oppført seg fint.

– Du har selvsagt enkelte båteiere som sitter på fordekket mens de lar båten gå og ikke bryr seg om at det er andre mennesker på vannet, sier Foyn.

Thor Foyn.

Thor Foyn skal seile fra Lillesand og hjem til Oslo denne uka. I sommer byttet han i likhet med mange andre ut svenskekysten med Sørlandet.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Han og familien skulle egentlig seile svenskekysten og ned til Danmark, men valgte Sørlandet.

– Jeg tror mange nordmenn valgte å reise til Sørlandet i stedet for til Sverige slik vi gjorde, sier han.

Dette viser også tallene til Redningsselskapet. Det har vært en nedgang i oppdrag i Østfold.

– I år skulle ikke alle til Sverige for å handle, sier Halvor Rismyhr i Redningsselskapet.

Redningsaksjon i Farsund i sommer.
null
Spiller nå
NRK Forklarer: Baneheia-saken 01:05
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,24 kr
Dyrest kl. 21 1,61 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,1 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %