Hopp til innhold

Dyster statistikk: Økning i dødsulykker på sjøen

I løpet av første halvår av 2024 omkom 14 mennesker i forbindelse med bruk av fritidsbåt i Norge. Vestfold har flest dødsfall på sjøen så langt i år.

– Mange er flinke til å tenke på sikkerhet, men det er nok mange som synes det er vanskelig å se at ulykken kan ramme en selv, sier Petter Andre Søreng.

Han er seksjonssjef for fritidsfartøy i Sjøfartsdirektoratet.

Voldsomme krefter

Sommerferien er av naturlige årsaker høysesong for bruk av fritidsbåt i Norge, og hvert år er diverse etater og organisasjoner ute med pekefingeren.

Blant annet for å få båtførere til å senke farten og huske vest før de legger ut på tur.

En fersk test fra Sverige viser at advarslene kommer med god grunn.

Her flyr testdukkene over baugen når båten utsettes for en bråstopp i 20 knop. Research Institutes of Sweden gjennomførte krasjtesten på oppdrag fra Sjøfartsdirektoratet, Kystverket og Redningsselskapet våren 2024. Testfakta AB stod for den tekniske gjennomføringen. Siste klipp er i 10 knops fart.

Dukkene som ble brukt i testen skal simulere en vanlig familie på fire, med kroppsvekt på henholdsvis 70 og 35 kilo.

Foto: Research Institutes of Sweden

Testdukkene ble utsatt for krefter tilsvarende 12 ganger egen kroppsvekt da båten, en vanlig skjærgårdsjeep, bråstopper i 20 knop (37 km/t).

Med kampanjen «Løft blikket», ønsker Redningsselskapet, Sjøfartsdirektoratet og Kystverket å nå ut med det de mener er et viktig budskap til folk som ferdes på sjøen med fritidsbåter i sommer.

båtulykke Lyngdal

En person omkom i en båtulykke utenfor Lyngdal i Agder i juli i fjor. Her løfter nødetatene båten opp utenfor Korshavn.

Foto: MARIUS KALLEBERG MYDLAND

Alt kan være skummelt på sjøen

I løpet av første halvår av 2024 registrerte Sjøfartsdirektoratet 13 dødsulykker, og totalt 14 omkomne, i forbindelse med bruk av fritidsfartøy i norske farvann.

Det er en økning på tre personer sammenlignet med fjoråret, da 11 personer omkom første halvår.

Vestfold hadde flest omkomne, med tre dødsfall.

Det kommer frem i en rapport som ble offentliggjort mandag.

Nordland, Agder og Møre og Romsdal hadde alle to omkomne. I fylkene Buskerud, Innlandet, Oslo, Vestland Og Østfold var det en omkommet.

Petter Søreng

Petter Andre Søreng, seksjonssjef for fritidsfartøy i Sjøfartsdirektoratet.

Foto: Gisle Jørgensen / NRK

– Dette er en utvikling vi absolutt ikke ser lyst på, sier Søreng.

På landsbasis er dette en økning sammenlignet med fjoråret, da totalt 11 personer omkom i samme periode.

Brorparten av ulykkene dreier seg om fall. Både når båten er fortøyd og i bruk.

Enkle sikkerhetstiltak kunne ha gjort at ulykken fikk et annet utfall i flere av tilfellene, mener han.

– Det er bruk av flyteutstyr, dødmannsknapp, en god leider og kommunikasjonsutstyr på seg. Alt kan være skummelt på sjøen om du ikke får varslet om at du trenger hjelp.

Båtulykke i Stavern

Denne båten havnet på land etter en ulykke i Stavern i fjor.

Foto: Tipser

– Oppmerksomhet er kjempeviktig på sjøen. Se ut av vinduene og senk farten, oppfordrer Søreng.

Det er generelt sett flere menn enn kvinner som mister livet i ulykker med fritidsfartøy. I første halvår av 2024 var det 13 menn og 1 kvinne som omkom.

Siden Sjøfartsdirektoratet begynte å registrere ulykker i 2001, har 676 menn mistet livet, mens 46 kvinner har mistet livet i samme periode.

Gjennomsnittsalderen blant de som omkom i første halvår 2024 var 57 år.

Mange gir blaffen

Årsakene til ulykkene med fritidsbåter er mange. Det er liten tvil om at mange gir blaffen i reglene for hastighet på sjøen.

Da NRK nylig var ute med politibåten på kontroll mellom Bamble og Kragerø, var resultatet nedslående.

Politiet på sjøen. Nils Anders Bruun og Henrik Bjørnholt fra politiet i politibåt utenfor Langesund.

Nils Anders Bruun og Henrik Bjørnholt fra politiet i politibåt utenfor Langesund.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

Det har allerede vært flere ulykker og skumle situasjoner langs kysten i sommer, bekrefter politiet overfor NRK.

– 90 prosent av alle som kjørte forbi hadde for høy fart, konstaterte en skuffet Nils Anders Bruun. Han er trafikk- og sjøkoordinator for politiet i Telemark.