Fulle og kranglete passasjerer er hverdagskost

NSBs personale må daglig håndtere berusede og kranglete togpassasjerer.

Tog

– Med alkohol kan det lett komme høylytte krangler som kan være sjenerende for andre passasjerer, sier NSB.

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

– Vi må ofte diskutere med passasjer og forsøke å roe gemyttene, og det er ikke noe hyggelig, sier pressetalsmann i NSB, Håkon Myhre.

Slike situasjoner dukker opp daglig på NSBs tog i Norge. Det kan være flere grunner til at konduktøren må roe ned passasjerer som oppfører seg kranglete, men alkohol er ofte inne i bildet.

Ola Nordmann har ofte en kamerat som heter alkohol.

Håkon Myhre, pressetalsmann, NSB

– Med alkohol kan det lett komme høylytte krangler som kan være sjenerende for andre passasjerer. Vi har en forpliktelse til å sørge for at familier, besteforeldre med barn og alle andre skal ha det bra om bord. Der gjør våre konduktører en formidabel innsats, sier Myhre.

Innestengt i tog

Når politiet må bistå blir situasjonen karakterisert som en ordensforstyrrelse. Vold eller trusler kan også forekomme. Slike hendelser det er mange av i samfunnet, men de kan oppleves mer truende hvis det skjer på et tog eller en buss.

– Skjer det noe i byen kan man trekke seg unna, det er ikke sikkert man har samme anledning om det skjer om bord i et tog, sier operasjonsleder Vigleik Fidje i Agder politidistrikt.

– Håndteres på en god måte

Håkon Myhre

Pressetalsmann Håkon Myhre i NSB.

Foto: NSB / NSB

Kranglene på toget kan dreie seg om penger og betaling, eller den generelle oppførselen. Myhre presiserer at personalt som regel klarer å håndtere situasjonene godt.

– Vi har dyktige folk ute i togene og opplever at vi klarer å håndtere slike situasjoner godt, sier Myhre.

Natt til mandag måtte politiet gå om bord i toget på Sørlandsbanen da det stoppet i Kristiansand, og hente ut en «kranglete person».

– I slike tilfeller gjør konduktøren den jobben de kan først. Forstår de at det ikke er mulig å komme videre må de ringe til nærmeste politi og be om hjelp. Da må politiet komme inn og ta en vurdering, og vi overlater problemstillingen til dem, sier Myhre.

NSB har et kompetansesenter for sine medarbeidere hvor personalet også får veiledning i hvordan de opptrer i forhold til slike situasjoner.

– Vi er opptatt av sikkerhet for kundene og den gode reiseopplevelsen. Da må våre konduktører kunne håndtere slike situasjoner, sier Myhre.

Laster Twitter-innhold