– Vi ser nesten på Hans-Erik som et familiemedlem som kommer på besøk hver torsdag. Han er gull verdt, sier Christian Gyldenøhr.
I august i fjor ble familiefaren fra Kristiansand utsatt for en alvorlig sykkelulykke. På en langtur kilte forhjulet seg fast i en asfaltsprekk.
Han stupte over sykkelen og ned i ei bratt grøft. Der ble han liggende i to timer før redningsmannskaper fant ham.
Resultatet ble brudd i ryggen. Om han noen gang vil kunne gå igjen er tvilsomt.
Yngstesønnen Lucas var bare åtte uker og eldstejenta Nine (7) hadde akkurat begynt på skolen da ulykken skjedde.
Hverdagen ble snudd på hodet for Christian og kona Anne Cathrine Austad (27).
Siden i høst har familien i Kristiansand fått hjelp av Hans-Erik Ramsdal gjennom Home-Start Familiekontakten.
Til daglig er han administrerende direktør i NorgesEnergi. Noen timer hver uke tar han av seg sjefshatten og trer inn i familien som en hjelpende hånd.
Home-Start er et tilbud hvor frivillige hjelper en familie som har en utfordrende hverdag. Den frivillige forplikter seg til å stille opp tre-fire timer ukentlig.
Tar godt vare på barna
Det var helsestasjonen som tipset Anne Cathrine om tilbudet.
– De forsto at jeg var sliten og at vi trengte hjelp, sier hun.
Siden august har Hans-Erik besøkt familien hver eneste torsdag ettermiddag. Da har Anne Cathrine kveldsvakt.
– Jeg føler at jeg kan gå på jobb med god samvittighet når Hans-Erik er her. For jeg vet at han tar godt vare på de små, sier hun.
55-åringen tar med seg ungene på lekeplassen eller leker med de hjemme. I det siste har han, Christian og barna reist for å bade i Aquarama.
– Hans-Erik er grei og morsom. Det er gøy i gå i Aquarama med han, sier Nine (7).
Trenger flere frivillige
Home-Start ble startet i Trondheim i 1995 og feirer 25 års jubileum i år.
På landsbasis får 1000 familier hjelp av totalt 750 familiekontakter.
Nå har organisasjonen behov for flere frivillige.
– Vi får ofte telefoner fra folk som etterlyser et tilbud der de bor. Det er dessverre også familier vi må si nei til fordi vi ikke har kapasitet, sier Morten Singstad.
Han er daglig leder i Home-Start Norge og nasjonal koordinator.
I dag finnes de på 34 steder i Norge. Målet er å øke antallet lokasjoner.
I Kristiansand og flere andre kommuner, har behovet økt etter kommunesammenslåingen.
Hilde Lam, koordinator i Kristiansand, dekker nå også Søgne og Songdalen.
Å si nei til familier som ønsker hjelp, er tøft.
– Alle familier kan ha perioder i livet hvor hverdagen er tung. Hvis det ikke er noen offentlige ordninger som kan benyttes eller familien ikke har andre voksne, støttende personer rundt seg, står man ganske alene, sier Lam.
Hun forteller at det i Kristiansand er 24 familiekontakter og mellom 30 og 40 familier som får hjelp årlig.
De frivillige er i alderen 20 til godt over 70 år.
– En fantastisk gave
Hans- Erik Ramsdal er glad for at han meldte seg på kurs for å bli frivillig.
55-åringen har selv voksne barn og ønsket å bruke tiden på noe mer enn jobb og egne fritidsaktiviteter.
En dag så han en annonse om at Home-Start trengte flere frivillige.
– Jeg er glad i barn og liker å hjelpe andre med hverdagslige ting. Derfor tenkte jeg dette ville passe meg perfekt, sier han.
Nå gleder han seg til hver eneste torsdag ettermiddag. Lucas møter han med åpne armer når han kommer inn i leiligheten.
– For meg er dette en fantastisk gave. Det er en glede fordi du vet at du gjør en forskjell, sier han.
55-åringen er svært imponert over hvordan Christian og familien har taklet ulykken.
– De er en herlig gjeng med en fantastisk innstilling til livet. Holdningen deres er at ingenting er umulig, sier han.
Små ting betyr mye
Anne Cathrine og Christian forteller at Hans-Erik betyr mye i hverdagen deres.
Småbarnsmoren forteller om en gang hun ikke hadde hatt overskudd til å klippe gresset, men ble overrasket da hun kom hjem.
Hans-Erik hadde klippet det!
– Bare en sånn liten ting betyr så mye for oss, sier Anne Cathrine og smiler.
I slutten av oktober publiserte VID vitenskapelige høgskole en evalueringsrapport om Home-Start Familiekontakten.
Her ble både familier og familiekontakter intervjuet i tillegg til flere andre aktører.
Rapporten viste at Home-Start fungerer svært godt i forhold til målsettingen.