– Hvis det fortsetter slik også i desember, vil vi for første gang oppleve et helt år uten barn som dør i trafikken, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk.
I fjor omkom én person under 16 år i trafikken. Så langt i år har ingen barn omkommet.
Det kan bety at 2019 blir det første året helt uten dødsulykker i trafikken for denne aldersgruppen.
Trygg Trafikk begynte å registrere trafikkulykker i 1959. Da omkom så mange som 90 barn i trafikken.
– Bedre veier, biler og holdninger
Det er flere årsaker til den positive statistikken, mener Statens vegvesen.
– Veinettet blir stadig bedre, det bygges nye veier og sikkerheten øker. Bilene våre blir stadig bedre med mange gode sikkerhetssystemer innvendig.
Det sier seksjonssjef Terje Bekker i Statens vegvesen.
Terje Bekker i Statens vegvesen sier at andelen som bruker bilbelte er svært høy.
Foto: Benedicte Goa Ludvigsen / NRKHan mener det holdningsskapende arbeidet som blant annet Statens vegvesen og Trygg trafikk driver med, har en positiv effekt.
I tillegg kan også sikkerhetssystemer som bidrar til å varsle om at bilbeltet ikke er på, medvirke til at folk endrer holdning, ifølge Bekker.
– Det er viktig å sikre ungene ordentlig, selv om man skal på en kort tur, sier småbarnsfar Kjetil Skåre.
Foto: Kai Stokkeland / NRK- LES:
Foreldre sikrer barna feil
Selv om pilene peker i riktig retning, vet norske foreldre fortsatt ikke nok om hvordan de skal sikre barna sine i bilen.
En av anbefalingene er at barn bør sitte bakovervendt i bilen fram til de er minst fire år. Det er ukjent for sju av ti foreldre, ifølge en undersøkelse fra Trygg Trafikk og forsikringsselskapet If.
Mange tar også feil om hvordan bilbeltet skal festes på barn.
Regelen om at tykke ytterklær både for store og små skal av i bilen, er mange foreldre heller ikke klar over.
– Bilbeltet skal sitte på så tett mot kroppen som mulig. Derfor skal man ta av tykke ytterjakker og dresser. Det gjelder for øvrig like mye for voksne som for barn, sier Jan Olav Nilssen i If.
Hvordan skal du plassere deg og når skal du blinke? Få svaret i denne videoen.
– Jobber hardt for å få ned tallene
I 2002 innførte Statens vegvesen en «nullvisjon» om ingen drepte eller hardt skadde i trafikken. 17 år senere er målet fortsatt ikke nådd.
Hittil i år har 96 personer mistet livet. Det er cirka to personer i uken.
– Det er en visjon som det jobbes hardt for å nå. Vi håper at vi en gang i fremtiden kan nå denne visjonen, avslutter Bekker i vegvesenet.