Rett foran nesa på Naturhistorisk museum i Oslo, har koffertselger Svein Bjarne Nesbø søkt om varemerkebeskyttelse for en logo med fossilet Ida. Det reagerer museet på.
Nå har Farsunds-firmaet innledet forhandlinger med museet for å finne ei minnelig løsning på varemerkestriden.
Neste uke skal partene møtes til forhandlinger.
Forundret over museet
Nesbø driver postordrefirmaet International Trade Service og søkte 28. mai om varemerkebeskyttelse for både figuren og navnet. Nesbø har søkt om å få trykke Ida-logoen på alt fra kniver til spaserstokker og porselen. Får han ja på søknaden kan denne eller lignende Ida-logoer ikke brukes av museet på tilsvarende produkter.
Nesbø sier til NKR at han fra før har et koffertmerke som heter Ida og at han vil koble navnet til det verdenskjente, gamle fossilet for å si noe om hvor slitesterke og evigvarende koffertene hans er.
Da saken ble kjent i dagens Aftenposten, ble ikke styreleder Nils B. Gulnes i Naturhistorisk museum særlig blid. Han sier han ikke trodde noen kunne være så frekke. Han er redd museet kan gå glipp av store inntekter.
Nesbø sier han først og fremst har vært opptatt av å sikre sitt eget merkenavn og at han ble veldig forundret over uttalelsene fra museet. I dag har Nesbø vært opptatt med å snakke med advokaten sin, som har gitt ham munnkurv.
Vil kjempe for Ida
– Jeg synes det er merkelig at et firma i Farsund søker om dette. Det er etter min mening en tilranelse. Dette er forskning som er gjort på Naturhistorisk museum, sa Gulnes til NRK.
Museet vil prøve å stanse varemerkesøknaden fra Farsund, men i utgangspunktet er det første mann til mølla-prinsippet som gjelder hos Patentstyret.
– Våre jurister er på saken. Vi vil sørge for at firmaet i Farsund trekker tilbake sin søknad, sier Gulnes til NRK.
– Burde ikke museet har ordnet dette på forhånd, før "Ida" ble en verdenssensasjon?
– Det kan man godt si at vi burde ha gjort.
Se video: Er Ida The missing link?