Hopp til innhold

Elever sliter med motivasjonen – Nå vurderes leksefri

Nesten alle skoler i Norge sender elevene hjem med lekser. – Lekser har marginal betydning for læring, sier forsker.

Elever på Froland skole.

Disse syvendeklassingene håper på en fremtid uten lekser.

Foto: Vetle Hjortland / NRK

– Skolen har slitt med lave grunnskolepoeng i over 20 år. Undersøkelser viser at elevene i kommunen blant annet sliter med motivasjon, sier Isabel Nymo.

Hun er leder i Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU) i Froland i Agder. Utvalget har de siste årene har jobbet med å få en endring i skolene i kommunen.

Nå kan det skje.

I fjor ba kommunen om en utredning av leksenes plass i skolen. Torsdag legges kunnskapsgrunnlaget frem for foreldre, ungdomsråd og politikere i et stormøte.

– Nå er det endelig satt søkelyset på hva skolen sliter med. Nå er mange foreldre og elevers store håp at de gir leksefri skole en sjanse, sier Isabel Nymo.

Les også: Slaget om leksene: Her startet det

Skoleklasse
Skoleklasse

Skolesjef i Froland Hallgeir Berge sier at de til nå har hatt ganske tradisjonelle lekser i deres skoler.

– Så har det blitt mer og mer spørsmål om både leksefri skole og andre løsninger, sier han.

Skolesjef i Froland, Hallgeir Berge.

– Generelt er lekser noe som opptar veldig mange, sier skolesjef i Froland Hallgeir Berge.

Foto: Vetle Hjortland / NRK

Ingen nasjonale regler

Lekser har lange tradisjoner i norsk skole, men det er ingen nasjonale regler som styrer dette.

Moss kommune var i høst den første kommunen i landet som fjernet lekser på alle grunnskoler.

Per Egil Mjåvatn ved NTNU har forsket på betydningen av lekser. Han sier de har marginal betydning for læring.

Lekser kommer veldig langt ned på lista over noe som har betydning. Vi har egentlig ikke forskning som viser at lekser fører til vesentlig faglig fremgang, forteller Mjåvatn.

I noen fag, som matematikk, kan repetisjon i form av lekser ha positiv effekt, forteller Mjåvatn.

Han påpeker at det er delte meninger om man skal slutte med lekser, men at det er et klart positivt flertall.

Et annet veldig klart funn er at situasjonen hjemme har blitt så mye bedre uten lekser. Det er mye mindre mas og stress, mer ro, og mye mindre krangling, sier Mjåvatn.

Daniel Naineshing på Froland skole.

Daniel Naineshing skulle gjerne sluppet leksene.

– Det hadde vært greit med fritid og ikke ha lekser. Det er litt vanskelig med lekser når jeg har mange ting å gjøre, forteller han.

Amalie Johnsen Langemyr på Froland skole.

– Det er litt vanskelig med så mye lekser, sier Amalie Johnsen Langemyr.

Hun håper på en forandring, men sier det går fint hvis ikke.

William Swinburne Olsen på Froland skole.

William Swinburne Olsen håper på helt leksefri i fremtiden.

– Det føles litt dumt å ha lekser når vi er ferdige med skolen, det tar mye tid for meg.

Stort engasjement

I Froland er det stort engasjement rundt saken forteller kommunestyrerepresentant Stian Omdalsmoen (Frp).

Det er veldig mange som mener noe om lekser, sier han.

Omdalsmoen og Fremskrittspartiet fikk i fjor med seg flertallet på å utrede leksefri skole i kommunen.

Jeg tror innspillene som kommer kan få en avgjørende faktor for om representantene i kommunen ønsker å gå for det, sier Omdalsmoen.

Stian Omdalsmoen (FrP) i Froland.
Foto: Vetle Hjortland / NRK

Gruppeleder for Senterpartiet i Froland, Gunnar Ole Lyngroth, mener spørsmålet om leksefri skole er en pedagogisk avgjørelse som må ligge hos den enkelte skole og lærer.

– Lekser er et pedagogisk hjelpemiddel, og omfanget av lekser er et pedagogisk spørsmål, sier han.

Frem til slutten av februar kan folk komme med innspill. Etter det blir det politisk behandling.