Det er ATP-utvalget i Kristiansand som har bestemt at et slikt system skal innføres i Kristiansand. Utvalget mener det er aktuelt å bruke systemet for å regulere trafikken blant annet i området Holskogveien, Vågsbygdveien og i Hannevika.
Grønt lys for bussen
Det nye systemet kan lese bilkøen. Ved hjelp av avansert teknologi skal trafikken i lyskryss styres slik at bussene blir favorisert. Når en buss kommer fram til et lyskryss, vil det få grønt signal, mens privatbilene får rødt lys.
– Det betyr at bussene får prioritet i lyskryssene på bekostning av privatbilen, sier samferdselssjef Vidar Ose i Vest-Agder fylkeskommune.
Han mener at det nye systemet vil gi bedre flyt i kollektivtrafikken.
- Les også: Satser stort på buss og sykkel
Kan brukes på flere veier
Det intelligente trafikkstyringssystemet kan brukes på flere veier.
– Systemet kan egentlig brukes hvor som helst fordi man har informasjon om hvor bussen er og hvordan bussen ligger an i forhold til ruteplanen, sier Jan Øyvind Pedersen i Statens vegvesen.