NRK Meny
Normal

Beste nybilsalg på 29 år

Årets nybilsalg på Agder er det beste på 29 år. Det viser ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Bilsalg

Det er solgt 7396 nye biler i Agder hittil i år, viser ferske salgstall.

Foto: Colourbox

Leder i Vest-Agder Bilbransjeforening, Terje Jochumsen, sier lav rente og gunstig leasingfinansiering er noen av årsakene til det høye nybilsalget i 2015.

– Bilparken i Norge er over 10,5 år i snitt og den må fornyes. Skal du fornye deg så er det nå du må gjøre det, sier han.

Jochumsen sier lav rente lokker mange til å kjøpe ny bil.

– Renta er lav og prisen på biler i Norge er kjempe lav i forhold til hva euroen er i utlandet. I tillegg er det mange løsninger med leasingfinansiering som gjør det enkelt å kjøpe en ny bil i øyeblikket, sier han.

Beste salgsår siden 1986

Terje Jochumsen

Leder i Vest-Agder Bilbransjeforening, Terje Jochumsen, er godt fornøyd med årets salg av nye biler.

Foto: Privat

Det er solgt 7396 nye biler i Agder hittil i år og man må helt tilbake til 1986 for å finne tilsvarende salgstall.

Den største økningen finner vi i Aust-Agder med en salgsoppgang på 8,4 prosent.

Det er dobbel så stor økning som landsgjennomsnittet.

Dag Rekdal i Aust-Agder Bilbransjeforening peker på gunstig rentenivå når han skal forklare de gode tidene.

– Jevnt over er det en stabilt god økonomi i husholdningene. Og det sammen med et veldig gunstig rentenivå, gjør at mange satser på å fornye bilparken sin, sier han.

En viktig konsekvens av det rekordhøye nybilsalget på Agder er at bruktbilparken fornyes. Det gir tryggere biler på veien, mener Rekdal.

– Det vil jo bety at forbrukerne kjører rundt i sikrere og tryggere biler, og det er jo kanskje det som er det mest positive, sier han.

Plug-in-hybrid

Salget av plug-in-hybridbiler har eksplodert i år.

Og sammen med elbiler er plug-in-hybridbiler årets vinnere, sier leder i Vest-Agder Bilbransjeforening Terje Jochumsen.

– Vinneren i år er hybrid og plug-in-hybrid som har den største økningen i prosent. Tilbakegangen for diesel er ikke større enn 12 prosent og tilbakegangen for bensin er 1 prosent. Så det holder seg stabilt, sier han.

Fra neste år legges bilavgiftspolitikken om i Norge.

Større plug-in-hybridbiler får lavere avgifter, ifølge Jochumsen.

– Det nye statsbudsjettet gjør jo at biler med stor effekt og stor motor blir gunstigere i pris. Så det blir jo spennende å se hvordan det vil slå ut på salget. Disse plug-in-hybridene har jo ofte stor motor. Det gjør at de blir enda gunstigere fordi effektavgiften også forsvinner, avslutter han.