NRK Meny
Normal

Avtale om flyrute Gullknapp-Oslo

Arendal Lufthavn Gullknapp har inngått avtale med Sun Air om å ha flyvninger til Oslo med et fly som tar 32 passasjer.

Rullebane Gullknapp

Sun Air vil har inngått avtale om flyrute Arendal-Oslo. Det forutsetter en utvidelse av dagens rullebane.

Foto: Homdal & Larsen AS

– Vi har gjort en intensjonsavtale med det danske flyselskapet Sun Air, om flyvning på ruten mellom Gullknapp og Oslo, sier flyplassjef Jan Morten Myklebust.

Selskapet skal benytte 32-seters fly av typen Dornier 328 Jet. Avtalen forutsetter en forlengelse av dagens rullebane på Gullknapp. Flyruten skal etter planen starte opp i august 2019.

– Forutsetningen er at eierne våre, Arendals Fossekompani, bevilger de midlene som skal til. Så må jobben gjøres. Oppstart blir tidligst i august 2019, sier flyplassjef Jan Morten Myklebust.

Dornier 328 Jet

Et 32-seters fly av typen Dornier 328 Jet skal trafikkere ruten Arendal-Oslo.

Trenger ny vei

I tillegg til å få kapitalen på plass, trengs ny tilførselsvei.

– Veien ut til flyplassen i dag er i for dårlig stand. Derfor har vi hatt møte med ordførerne her i dag og utfordret dem på å hjelpe oss med ny vei.

Betyr det et dette er ganske usikkert?

– Nei, vi er optimister og har tro på at vi skal få til dette. Møtet med Sun Air i Billund var veldig positivt og de er helt klare for å starte opp, hvis vi får på plass den banelengden vi trenger.

– En utvidelse koster for 40 millioner kroner, så vi må da overbevise styret i Arendal Fossekompani som kontrollerer nesten 90 prosent av Arendal Flyplass Gulknapp, sier styremedlem Torkil Mogstad

Jan Morten Myklebust og Torkild Mogstad Sunds

Flyplassjef Jan Morten Myklebust og styremedlem Torkil Mogstad har presentert planene for ordførerne i området.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Mulig London-rute i fremtiden

Mongstad understreker det først handler om Oslo-ruta, men at av andre muligheter er en rute til London aktuelt. Selskapet Sun Air er nemlig en del av British Airways-konsernet.

– Ettersom Sun Air er del av British Airways er det London som peker seg ut. Det er et reisemål som ikke nås fra Sørlandet i dag, og som er en rute næringslivet gjerne vil ha, sier Mongstad.

Flyplassen hadde måte med representanter fra næringslivet torsdag denne uka.

– Med Britsh Airways når man ut i hele verden via Heathrow, men det er faktisk flyplassen London City, som ligger veldig sentralt, næringslivet var mest interessert i, sier Mongstad.

Arendal Lufthavn Gullknapp ble offisielt åpnet 17. juni i år. Da var 5000 mennesker til stede.

– Det kan bli krevjande å få lønnsam drift, men det er ikkje umogleg, seier styreleiar ved Arendal lufthavn Gullknapp, Sverre Valvik. Luftfartekspert og lokalt næringsliv er skeptiske til Gullknapp-suksess. Over 10 000 fekk med seg opninga i helga.