– Vi har gjort en intensjonsavtale med det danske flyselskapet Sun Air, om flyvning på ruten mellom Gullknapp og Oslo, sier flyplassjef Jan Morten Myklebust.
Selskapet skal benytte 32-seters fly av typen Dornier 328 Jet. Avtalen forutsetter en forlengelse av dagens rullebane på Gullknapp. Flyruten skal etter planen starte opp i august 2019.
– Forutsetningen er at eierne våre, Arendals Fossekompani, bevilger de midlene som skal til. Så må jobben gjøres. Oppstart blir tidligst i august 2019, sier flyplassjef Jan Morten Myklebust.
Trenger ny vei
I tillegg til å få kapitalen på plass, trengs ny tilførselsvei.
– Veien ut til flyplassen i dag er i for dårlig stand. Derfor har vi hatt møte med ordførerne her i dag og utfordret dem på å hjelpe oss med ny vei.
– Betyr det et dette er ganske usikkert?
– Nei, vi er optimister og har tro på at vi skal få til dette. Møtet med Sun Air i Billund var veldig positivt og de er helt klare for å starte opp, hvis vi får på plass den banelengden vi trenger.
– En utvidelse koster for 40 millioner kroner, så vi må da overbevise styret i Arendal Fossekompani som kontrollerer nesten 90 prosent av Arendal Flyplass Gulknapp, sier styremedlem Torkil Mogstad
Mulig London-rute i fremtiden
Mongstad understreker det først handler om Oslo-ruta, men at av andre muligheter er en rute til London aktuelt. Selskapet Sun Air er nemlig en del av British Airways-konsernet.
– Ettersom Sun Air er del av British Airways er det London som peker seg ut. Det er et reisemål som ikke nås fra Sørlandet i dag, og som er en rute næringslivet gjerne vil ha, sier Mongstad.
Flyplassen hadde måte med representanter fra næringslivet torsdag denne uka.
– Med Britsh Airways når man ut i hele verden via Heathrow, men det er faktisk flyplassen London City, som ligger veldig sentralt, næringslivet var mest interessert i, sier Mongstad.
Arendal Lufthavn Gullknapp ble offisielt åpnet 17. juni i år. Da var 5000 mennesker til stede.