– Det er bygd veier for milliarder. Jeg er veldig opptatt av at busspassasjerene får ta del i den investeringen, og får komme seg raskere frem og tilbake, sier sjef i Agder kollektivtrafikk, Siv Elisabeth Wiken.
Buss og kollektivtilbud var tema i Sørlandssendinga fredag forrige uke.
På forhånd hadde NRK spurt folk i Agder om å dele sine erfaringer med busstilbudet.
Det ble tydelig at mange føler seg glemt i grisgrendte strøk, og at ekspressbussene langs europaveiene svekker tilbudet langs sideveiene.
Både ris og ros ble diskutert av panelet i radiostudio, bestående av fylkesordfører Arne Thomassen (H), fylkespolitiker Gro Bråthen (Ap) og AKT-sjefen.
Tre busser til skolen
Glemte veier langs nye europaveier ble flittig nevnt, da NRK spurte om lesernes meninger.
Noen kaller busstilbudet i ytre strøk elendig og ikke-eksisterende.
En av dem var Rebecca Larsen som bor i Songdalen og er skoleelev i Vågsbygd i Kristiansand.
Hun forteller om stappfulle busser på nye E39, et redusert rutetilbud og stadig forsinkede busser etter at veien mellom Mandal og Kristiansand åpnet.
Selv må hun nå ta tre busser til skolen i Vågsbygd.
– Bussen er alltid forsinket, som gjør at jeg er i fare for å komme for sent til skolen, og forsinket buss ikke er gyldig fravær.
– Blir kundene hørt?
– Det er ikke alle ønsker vi klarer å innfri dessverre, sier Wiken.
Det må konkurreres på tid hvis folk skal gidde å bruke bussen, mener hun. Hun tror mange ville droppet kollektivt dersom bussen stoppet innom de mindre stedene.
– Men det betyr ikke at vi ikke må finne andre gode løsninger for disse områdene. Jeg har stor forståelse for at det oppleves dårlig.
Isolert
Mange føler seg isolerte der de bor på grunn av dårlig busstilbud. Andre synes busstilbudet er godt nok.
Gudrun Johannessen er pensjonist uten bil og bor i Høvåg i Lillesand kommune. Hun føler seg isolert på grunn av det dårlige busstilbudet.
– I skoleferien er det ingen busser som går ut hit. Da må jeg ha noen som kjører meg både til skolen og hjem igjen, og det er ikke alltid like lett å spørre andre om hjelp.
– Hva gjør et slikt tilbud med livet ditt?
– Jeg føler jeg blir veldig isolert. Og det tror jeg det er mange i Høvåg som føler.
– Er et dårlig busstilbud prisen man må betale for å ikke bo sentralt?
– Dette er jo dilemma. Det som er noe av utfordringen er jo å få flere til å bruke bussen når det først er et tilbud, sier fylkesordfører Thomassen.
– VI jobbet veldig lenge med å få et bedre tilbud langs gamle E18 mellom Grimstad og Kristiansand når det kom ny motorvei. Men dessverre opplevde vi at det ikke ble støttet så godt opp om.
AKT sitter på en mulig løsning. AKT Svipp er en samkjøringstjeneste som kun kjører på bestilling fra kunden.
– Vi må satse på mer tilpasset transport.
Er du fornøyd med busstilbudet der du bor?
Fornøyd med busstilbudet i Setesdal
Bussjåfør Jan Olaf Uleberg har kjørt buss de siste 12 årene, og de fleste av dem langs riksvei 9 mellom Hovden og Kristiansand.
Han mener busstilbudet i Setesdal er bra og mye bedre enn før.
– Det har passasjerene satt stor pris på. Det er flere avganger både på morgenen og ettermiddagen, så bussrutene er mer tilrettelagt for pendlere som bor i Setesdal og jobber i Kristiansand.