Hopp til innhold

Reagerer på dårlig busstilbud etter nye E39 – Småveiene blir glemt

Med dyre motorveier er det ekspressbussene som prioriteres, mens de små sideveiene bevisst blir «glemt», ifølge AKT-sjef.

Bussholdeplassen utenfor Universitetet i Agder.

Mange er fornøyd med busstilbudet i Kristiansand, men flere er misfornøyde i grisgrendte strøk flere steder i Agder.

Foto: Tom Nicolai Kolstad

– Det er bygd veier for milliarder. Jeg er veldig opptatt av at busspassasjerene får ta del i den investeringen, og får komme seg raskere frem og tilbake, sier sjef i Agder kollektivtrafikk, Siv Elisabeth Wiken.

Buss og kollektivtilbud var tema i Sørlandssendinga fredag forrige uke.

På forhånd hadde NRK spurt folk i Agder om å dele sine erfaringer med busstilbudet.

Det ble tydelig at mange føler seg glemt i grisgrendte strøk, og at ekspressbussene langs europaveiene svekker tilbudet langs sideveiene.

Både ris og ros ble diskutert av panelet i radiostudio, bestående av fylkesordfører Arne Thomassen (H), fylkespolitiker Gro Bråthen (Ap) og AKT-sjefen.

Diskusjon om busstilbud i Agder

Fylkesordfører Arne Thomassen (H), sjef i Agder kollektivtrafikk Siv Elisabeth Wiken og fylkespolitiker Gro Bråthen (Ap) møttes i Sørlandssendinga for å snakke om Agders kollektivtilbud.

Foto: Kjetil Samuelsen / NRK

Tre busser til skolen

Glemte veier langs nye europaveier ble flittig nevnt, da NRK spurte om lesernes meninger.

Noen kaller busstilbudet i ytre strøk elendig og ikke-eksisterende.

En av dem var Rebecca Larsen som bor i Songdalen og er skoleelev i Vågsbygd i Kristiansand.

Hun forteller om stappfulle busser på nye E39, et redusert rutetilbud og stadig forsinkede busser etter at veien mellom Mandal og Kristiansand åpnet.

– Skoleelevene som bor i Songdalen har ikke en trygg skolevei, da bussen er stappfull. Det står folk opp mellom setene og i trappa, og ikke alle har noe å holde i.

Rebecca Larsen elev

Selv må hun nå ta tre busser til skolen i Vågsbygd.

Bussen er alltid forsinket, som gjør at jeg er i fare for å komme for sent til skolen, og forsinket buss ikke er gyldig fravær.

Blir kundene hørt?

– Det er ikke alle ønsker vi klarer å innfri dessverre, sier Wiken.

Det må konkurreres på tid hvis folk skal gidde å bruke bussen, mener hun. Hun tror mange ville droppet kollektivt dersom bussen stoppet innom de mindre stedene.

– Men det betyr ikke at vi ikke må finne andre gode løsninger for disse områdene. Jeg har stor forståelse for at det oppleves dårlig.

Min buss begynner å gå fem minutter etter jeg skulle ha begynt på jobb, så da er det bare å fyre opp dieseldronninga og putre på jobb.

Stein Pettersen

Isolert

Mange føler seg isolerte der de bor på grunn av dårlig busstilbud. Andre synes busstilbudet er godt nok.

Gudrun Johannessen er pensjonist uten bil og bor i Høvåg i Lillesand kommune. Hun føler seg isolert på grunn av det dårlige busstilbudet.

– I skoleferien er det ingen busser som går ut hit. Da må jeg ha noen som kjører meg både til skolen og hjem igjen, og det er ikke alltid like lett å spørre andre om hjelp.

– Hva gjør et slikt tilbud med livet ditt?

– Jeg føler jeg blir veldig isolert. Og det tror jeg det er mange i Høvåg som føler.

Gudrun Johannessen bor i Høvåg i Lillesand kommune. Hun føler seg isolert grunnet dårlig busstilbud.

Gudrun Johannessen er pensjonist og bor i Høvåg, der hun mener busstilbudet isolerer mange innbyggere.

Foto: Kjetil Samuelsen / NRK

– Er et dårlig busstilbud prisen man må betale for å ikke bo sentralt?

– Dette er jo dilemma. Det som er noe av utfordringen er jo å få flere til å bruke bussen når det først er et tilbud, sier fylkesordfører Thomassen.

– VI jobbet veldig lenge med å få et bedre tilbud langs gamle E18 mellom Grimstad og Kristiansand når det kom ny motorvei. Men dessverre opplevde vi at det ikke ble støttet så godt opp om.

AKT sitter på en mulig løsning. AKT Svipp er en samkjøringstjeneste som kun kjører på bestilling fra kunden.

– Vi må satse på mer tilpasset transport.

Arne Thomassen (H), fylkesordfører i diskusjon om busstilbud i Agder

Fylkesordfører Arne Thomassen (H) sier AKT Svipp er et bra tiltak for å forbedre busstilbudet for områder med et svekket busstilbud.

Foto: Kjetil Samuelsen / NRK

Er du fornøyd med busstilbudet der du bor?

Fornøyd med busstilbudet i Setesdal

Bussjåfør Jan Olaf Uleberg har kjørt buss de siste 12 årene, og de fleste av dem langs riksvei 9 mellom Hovden og Kristiansand.

Han mener busstilbudet i Setesdal er bra og mye bedre enn før.

– Det har passasjerene satt stor pris på. Det er flere avganger både på morgenen og ettermiddagen, så bussrutene er mer tilrettelagt for pendlere som bor i Setesdal og jobber i Kristiansand.

Jan Olaf Uleberg har vært bussjåfør i 12 år. Han har kjørt mye på strekningen Kristiansand-Hovden.

Jan Olaf Uleberg har vært bussjåfør de siste 12 årene.

Foto: Kjetil Samuelsen / NRK
Radio for buss! I dag handler Sørlandssendinga om busstilbudet i Agder. Gå inn på nrk.no/sorlandet og del dine meninger om busstilbudet der du bor!

På fredag handlet Sørlandssendinga om busstilbudet i Agder. Et panel diskuterte om kollektivtilbudet var godt nok.

null
Spiller nå
Åpnet verdens største bikube 00:36
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 0,85 kr
Dyrest kl. 08 1,73 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 5,8 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,4 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %