– Roboter var en forutsetning i det amerikanske selskapet CMI, og de var helt overbevist om at vi ikke kunne gjennomføre denne produksjonen uten roboter, forklarer Jan Ove Løland, forskning- og utviklingssjef.
Ifølge Løland kan én robot dekke fem mann. Fabrikken har nesten 100 roboter og 270 ansatte. Løland er klar på at det har vært svært spennende for både han og bedriften å være med på denne store utviklingen.
– Det har vært veldig spennende, for det har vært både oppturer og nedturer. Sammen har vi kunne utviklet dette til en veldig flott og automatisert bedrift i dag, fortsetter Løland.
Mercedes, Range Rover og Porsche
Benteler Automotive i Farsund leverer deler til bedrifter som Mercedes, Range Rover og Porsche. Ystgaard synes det er morsomt at de greier å konkurrere fra Norge. Bedriftens første støp var i 1997, og var en aluminiumsdel til Volvo S80-serien.
– Å drive en slik bedrift er veldig morsomt, vi har mye utstyr, roboter og mennesker. Det er morsomt å jobbe med menneskene og levere produkter til de sterkeste merkevarene i Europa, sier fabrikksjef Jon Ola Ystgaard.
– Vi har stor tro på fremtiden, og vi ser at markedet etterspør det vi leverer, og vi ser gode muligheter for å lykkes i det markedet. Vi prøver å jobbe med det vi er gode på, avslutter Ystgaard.
- Les også: Sikret seg milliardkontrakt
Økende behov
I neste oppdrag skal bedriften produsere en veldig tung del, noe som gir nye utfordringer.
– Dette blir neste steg i automatiseringen, og det blir veldig spennende, sier teknisk sjef, Lill Hege Hals.
- Les også:
Ledelsen i bedriften tror behovet for roboter bare vil øke i Norge fremover.
– Automatisering er mye mer enn bare robot og det er et kjempespennende teknologiområde, sier Hals.