En kvinne fra Arendal reagerte da hennes datter fortalte om en bussjåfør som skal ha spilt Pokémon under kjøreturen.
– Min 13 år gamle datter forteller at denne bussjåføren spiller hver eneste dag. Det gjør meg forbannet, sier kvinnen, som ønsker å være anonym.
NRK har vært i kontakt med fem ulike personer som alle sier bussjåføren spilte Pokémon i fart.
En annen forelder, Tom Arvid Andersen fra Arendal, forteller at datteren Linnea (13) har hatt samme opplevelse.
– Det er selvsagt at man ikke skal ha Pokémon liggende oppe når man kjører buss, sier Andersen.
– Fanget flere pokémon
Datteren Linnea har gjentatte ganger observert sjåføren spille.
– Sjåføren har flere ganger spilt Pokémon mens bussen er i fart. Jeg og fetteren min har sittet rett bak.
– Sjåføren holdt ikke telefonen i hånda, men personen kastet pokémonballen flere ganger mens den lå til lading ved siden av, fortsetter hun.
Mener telefonen lå til lading
Setesdal Bilruter har tatt henvendelsene på alvor, og undersøkt overvåkingskameraer.
– Ut fra overvåkingsbildene lå mobilen til lading, men vi kunne ikke se hva som eventuelt var på skjermen. Den aktuelle sjåføren har forklart at vedkommende hadde fokus på veien, og det mener vi bildene viser.
Det sier daglig leder i Setesdal bilruter, Terje Greibesland, som samtidig understreker at han ikke kjenner til spillet personlig.
– Men sjåføren har forklart at vedkommende har spilt i pauser, fortsetter han.
Forstår ikke argumentasjonen
– Hva er poenget med å ha oppe Pokémon dersom man ikke spiller det? Da kan skjermen heller være slått av, sier Andersen.
Han viser til datterens bilder der mobilen ligger på lading med spillet åpent.
– Ut fra bildene så er jo ballen i lufta, og man må ta fingrene på skjermen for at det skal skje, påpeker han.
NRK har forsøkt å komme i kontakt med sjåføren uten å lykkes. Setesdal Bilruter vil ikke sette oss i direkte kontakt med sjåføren.
Bussjåfører føler seg trakassert på sosiale medier
Når passasjerer er misfornøyd, deles det ofte på Facebook. Flere sjåfører føler seg uthengt, mener forbundsleder Jim Klungnes i Yrkestrafikkforbundet.
Han er selv mangeårig bussjåfør, og mener det blir et problem når passasjerer ldokumenterer sjåfører på sosiale medier.
– Det blir bare et øyeblikksbilde som ikke nødvendigvis gir et korrekt bilde av situasjonen. Når man går inn og ser på sakene i etterkant er det ofte en naturlig forklaring på det.
Han ønsker folk heller tar kontakt med det konkrete busselskapet, i stedet for å vise misnøye på sosiale medier.
– Vi kunne ønske folk var mer bevisst på det de la ut og var mer sikre på at det de la ut var korrekt, sier Klungnes.
- Les også: