Gjerland er vanligvis mannskap på RS Inge Steensland i Arendal, men tirsdag drar han tilbake til Marokko sammen med en kollega, for å lære opp marokkanske redningsarbeidere.
Et nyttig arbeid i et land hvor arbeid på sjøen er farligere enn i Norge, på grunn av dårligere båter og utstyr – og hai i sjøen.
– Fiskebåtene vi er vant med her i Norge er store og innebygde. I Marokko er det fiskebåter på 15-16 fot, med svært mye utstyr og 5-6 personer om bord. De har ikke redningsutstyr og drar med livet som innsats rett ut i havet, sier Gjerland.
Sjøen utenfor Marokko er kaldere enn man skulle tro.
– Sjøen holder bare 16-18 grader, så ramler du uti blir du fort nedkjølt, forteller Gjerland.
Hai
I tillegg utgjør hai i sjøen en fare. Noe Gjerland fikk erfare sist han holdt opplæring i Marokko.
– Jeg kastet meg uti og ba dem redde meg. Det kom litt brått på, så det ble litt vanskelig. Men etter litt instrukser fikk de meg opp til slutt. Dagen etter var vi tilbake på samme sted for å gjenta øvelsen. Da svømte det en hai på over fire meter rett på siden av båten, forteller Gjerland.
Dårligere redningsbåter
Også båtene redningsmannskapene disponerer skiller seg veldig fra de redningsskøytene Gjerland er vant med fra Norge.
– Vi er voldsomt privilegerte med verktøyet vi har her i Norge. Andre land ser til norske redningsskøyter. De er i verdensklasse og det finnes nok ikke maken til dem andre steder. Så forskjellen er enormt stor, når man ser hva de har i mange andre land, sier Gjerland.
Sist han var i Marokko var han i Tanger, nå skal han ha opplæring med andre mannskaper lenger sør, ikke langt fra Casablanca.
– Vi skal prøve å videreføre våre jobbmetoder og vår egensikkerhet til dem, slik at de kan, om mulig, bli bedre til å utføre jobben sin, sier Gjerland.
Han føler seg privilegert som får bidra i opplæringen.
– Å være med å gjøre en forskjell er virkelig givende, sier Gjerland.