Hopp til innhold

900.000 sykkelbatterier på fem år – reparasjoner kan gi lengre liv

Ingen bransje står klar til å drive service på defekte elsykkel-batterier. Sykkelbutikk mener batteri-reparasjon kan hindre at mange skroter sykkelen for tidlig.

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

– Her fant vi feilen. Dette kan fikses, sier David Hill i nystartede Ventilo AS.

En klase ledninger og koblinger som stikker ut fra en elsparkesykkel.

Likevel må han slå fast at mange elsykler og elsparkesykler ikke er designet for at batterier skal repareres.

Det kan bli en utfordring.

For ingen andre land har tatt i bruk batterier til transport så raskt som Norge.

– Lar seg ofte reparere

Ifølge SSB er det tatt inn nær 900.000 elektriske sykler og sparkesykler på fem år.

Og når mange av oss får ta del i de elektriske gledene først, vil vi også være først ute med problemene.

Reparasjon av elsykler

DYR KOMPONENT: – Mange syklister kvier seg for å kjøpe nytt batteri, sier reparatør David Hill og butikkeier Kristoffer Eide Andersen (til høyre).

Foto: Eirik Damsgaard / NRK

For en ting er sikkert. Problemene melder seg.

På Sykkelbutikken i Vågsbygd i Kristiansand får kunder hjelp med å skifte motor eller batteri – hittil stort sett på garanti.

– Men mange har kjøpt sykkel andre steder, på nettet eller i andre byer, og da blir det ikke fullt så rett frem, sier butikkeier Kristioffer Eide Andersen.

Og hvis det oppstår batterikluss, viser det seg ofte at reservedeler er vrient.

Alternativet blir fort å skifte batteri til mange tusen kroner.

Men butikkeieren har oppdaget at mange batterier lar seg reparere.

Kristoffer Eide Andersen

EL-BOOM: Kristoffer Eide Andersen anslår at åtte av ti kunder kjøper elsykkel.

Foto: Eirik Damsgaard / NRK

Han kom tilfeldigvis i kontakt med maskiningeniør og elektro-gründer i Ventilo AS David Hill, som blant annet har bak seg opphold i California med demontering av Tesla-batterier.

Nå settes det opp et batteriverksted vegg i vegg med butikken.

– Vi finner ofte ut at selve battericellene er ok. Men det kan være en feil i kontakten eller den elektroniske komponenten inni batteriet, sier Hill.

– Men er det lønnsomt å bruke timer på å reparere batterier i høykostlandet Norge?

– Ja, jeg mener det. Batterier er dyre og med så mange elsykler på veiene må vi unngå at ting må kastes for tidlig.

NRK forklarer

Sånn sørger du for god batterihelse

Sånn sørger du for god batterihelse

Skal sykkelen stå ubrukt i lengre tid - lad batteriet fra tid til annen. Ellers risikerer du at det tømmer seg helt og faller i koma. Lagrede batteriet hviler best oppladet til 50-60 prosents kapasitet.

Sånn sørger du for god batterihelse

Litiumbatteriet liker ikke lading i temperaturer under 0. Har du vært ute i minusgrader, la batteriet få tine seg litt. Det trives aller best fra 20 grader.

Sånn sørger du for god batterihelse

Hyppige skifter fra minusgrader til varmt hus øker risikoen for kondens inni batteriet. Vel og merke om kappen ikke er tett. Er du i tvil - lad et litt kjøligere sted.

Sånn sørger du for god batterihelse

Et litiumbatteri trives aller best når det er ladet til mellom 20 og 80 prosent. Å unngå hypping fullading kan forlenge levetiden noe, men det kutter jo samtidig rekkevidden.

Sånn sørger du for god batterihelse

Ikke bli bekymret for batteriet selv om rekkevidden går ned i kulda. Kjør på - kapasiteten kommer tilbake med en varmere årstid.

Sånn sørger du for god batterihelse

Batterier utvikler litt varme under lading. Men blir det veldig varmt - ta batteriet til forhandler. Vær litt varsom med kontakten, som kan være et kritisk punkt på et batteri til flere tusen kroner.

Sånn sørger du for god batterihelse

Dersom batteriet går for tidlig «trøtt» av uforklarlige grunner, kan du oppsøke et verksted som tilbyr batteri-diagnostikk.

Sånn sørger du for god batterihelse

Har du kjøpt svært dyr elsykkel kan du sjekke om det finnes smart-ladere på markedet. Det er ikke mange i salg ennå, men en intelligent lader vil sikre levetiden ytterligere.

– Står foran en bølge

Blant ytterst få som hittil har satset på å åpne og reparere litiumbatterier til elsykler er Battkomp i Oslo.

Bedriften fikk nylig en halv million kroner fra returgiganten Norsirk.

– Disse batteriene lar seg i stor grad reparere. Men når selve battericellene er utslitt etter 6–7 år ved riktig bruk, er det ingen vei utenom å resirkulere, sier daglig leder Greg Marton.

Les også Fra nyttår må elsparkesykkelen din forsikres – så mye må du betale

Elsparkesykkel

Men elsykkelbatteriet ditt består av mye mer enn selve battericellene.

Kontakter, koblinger, et elektronisk overvåkingssystem og en mer eller mindre vanntett kappe.

– Disse delene kan ryke før batteriet er brukt opp, og da er reparasjon særlig aktuelt, sier Marton.

Han mener Sykkel-Norge står foran en bølge av servicebehov etter at elsykkel-salget tok av i 2018 og 2019.

Greg Marton

BATTERI-BUMERANG: – Det enorme salget av elsykler vil om få år sende mange batterier til resirkulering – eller reparasjon, sier Greg Marton i Battkomp.

Foto: privat

Ønsker vedlikehold og reparasjon

Vegard Kristensen i det Bellona-eide batteriselskapet BEBA følger nøye med på utviklingen av batteriteknologi.

– Vedlikehold og reparasjon bør helt klart bli en del av livsløpet til litiumbatterier som brukes til transport, sier han.

For når de færreste batteriene blir åpnet eller reparert, betyr det at de aller fleste automatisk starter på en lang ferd mot resirkulering.

Produsenter må ha en avtale med et returselskap som sørger for transport til gjenvinning.

Les også Ryde blir ikke kvitt farlige og ødelagte batterier: – Utfordring for hele bransjen

batteribrann på Spelhaugen i Fyllingsdalen, Ryde elsparkesykler

Skrikende behov

Lars Nordberg hos sykkelimportøren Cycle Europe AS bekrefter at batteripakker skal returneres til produsenter uåpnet.

Han mener det bør være et marked for batterikyndige verksteder.

– Det bør være et marked både for reparasjoner og utskifting av celler i batteriene. Det er ressurskrevende å sende batterier frem og tilbake fordi de må fraktes som «farlig gods», sier sykkelimportøren.

Norsk Sportsbransjeforening sier det generelt er et stort behov for elsykkel-mekanikere.

– Sykkelverkstedene klarer ikke pågangen. Køene blir for lange, sier direktør Trond Evald Hansen.

Han sier elsykkel gjør at kravet til mekanikeren blir langt høyere enn før.

batteri elsykkel

INNMATEN: Ofte er selve battericellene i orden, selv om batteriet svikter. Men det kreves spesialkompetanse å åpne kraftfulle sykkelbatterier.

Foto: Eirik Damsgaard / NRK

Nye regler

Miljøverndirektoratet har i dag ikke oversikt over mengden elsykler eller batterier fra sykler som går til gjenvinning.

EU jobber nå med egne regler.

Det varsles krav om at batterier skal designes med tanke på mulig reparasjon.

– Batteripakken skal komme med informasjon som en reparatør kan bruke, slik at man enklere kan diagnostisere og reparere batteriet, sier Kristensen i BEBA.

EUs nye batteridirektiv kan komme allerede i 2023.

Reparasjon av el-sparkesykler

BOOM: Ifølge SSB ble det importert godt over 200.000 elsykler og elsparkesykler bare i fjor.

Foto: EIRIK DAMSGAARD / NRK

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,6 kr
Dyrest kl. 18 1,95 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %