NRK Meny
Normal

26 norske sjøfolk mister jobben – erstattes av østeuropeere

Supplybåten «MS Evita» skal gjøre samme jobb som den alltid har gjort, men i britisk sone. Derfor må alle norske ansatte ombord sies opp.

Evita

Evita bytter nå side av Nordsjøen, og dermed også mannskap.

Foto: Uglands Rederi

– Vi har vært gjennom noen krevende markeder de siste årene, og vi har forsøkt å beholde skipet på norsk side. Nå fikk vi en mulighet til å flytte båten til den britiske siden av Nordsjøen på en lengre kontrakt. Det får dessverre konsekvenser for vår bemanning, sier administrerende direktør i Uglands Rederi, Øystein Beisland.

Grimstadrederiet fikk bygget båten i 2012, og har gått med norsk mannskap siden den gang.

Båten har og blitt lagt i opplag i påvente av nye kontrakter, men er i dag i drift. 26 ansatte, fordelt på 13 på hvert skift, arbeider på båten.

Halvparten er vikarer, og halvparten er fast ansatte.

"MS Evita"

Båten ble bygget i 2012, og skal fra våren 2018 ha oppdrag i Storbritannia.

Foto: Uglands Rederi

Samme jobb

– Skipet skal gjøre det samme på britisk side som på norsk side, nemlig å gå med last fra terminaler til plattformer i Nordsjøen, sier Beisland.

– Altså samme jobb, men ikke samme mannskap?

– Kostnadsnivået på britisk side er forskjellig fra norsk side, derfor er det dessverre nødvendig å flagge skipet ut og få ombord annen besetning.

Halvparten av båten eies av Uglands Rederi, men i forbindelse med den nye avtalen mister de det tekniske managementet på skipet.

– Den nye bemanningen blir østeuropeisk. De har andre betingelser enn det vi har i Norge. Kostnads- og inntjeningsnivået på britisk side er lavere, og det er en besetning med lavere betingelser enn på norsk side, sier direktøren.

"MS Evita"

26 ansatte mister jobben ombord.

Foto: Uglands Rederi

– Aldri hyggelig

Hovedtillitsvalgt i rederiet, Pål Gjerberg, synes oppsigelsene er en trist sak.

– Det er aldri hyggelig når slikt skjer. Markedet har skylda, men jeg vet ikke om folk forstår så mye av det, særlig når de ikke har en jobb å gå til. Men rederiet har fulgt alt til punkt og prikke, og det har vært en ryddig prosess, sier han.

Mannskapet på Evita fikk beskjed om oppsigelsene onsdag. De er fortsatt på oppdrag, og kommer hjem den 28. mars. Da går de i land uten jobb.

– Sjøfolk har alltid klart å finne seg andre jobber, men det kommer også an på hvordan arbeidsmarkedet er hjemme. Mange vil nok ikke tilbake igjen til yrket når det er så usikkert, og da kan rederier bruke det som en unnskyldning for å hyre inn flere utlendinger, sier Gjerberg.

Direktør Beisland sier at de jobber for å få Evita tilbake til Norge, med norsk mannskap, så fort det lar seg gjøre.

– Vårt ønske er å få den tilbake igjen med norsk mannskap og flagg så fort som mulig. Slik vi ser markedet i dag kan det være mulig om to år, sier direktøren.