Hopp til innhold

25 ulykker på ti år - tror ny måling vil redde liv

De mener det haster med å gjøre noe med den ulykkesbelastede strekningen på E18. Nå vil de ha fotobokser med gjennomsnittsmåling.

Ulykkesstedet på Lundeslettene ved Tvedestrand.

I løpet av de siste ti årene, har det vært 15 ulykker på en strekning på 11 kilometer på E18 mellom Risør og Tvedestrand.

Foto: Kjetil Samuelsen / NRK

– Vi planlegger en ny E18 der økt trafikksikkerhet er et av målene, men vi må også passe på dagens E18, sier ordfører i Risør Per Kristian Lunden (Ap).

Han viser til den ulykkesbelastede E18-strekningen mellom Risør og Tvedestrand, som ikke har midtdeler.

På den 11 kilometer lange strekningen har det vært 15 ulykker i løpet av de ti siste årene, ifølge statistikk fra Statens vegvesen.

To personer har omkommet, to har blitt hardt skadd og 21 lettere skadet.

Nå vil Lunden, ordfører i nabokommunen Tvedestrand Marianne Landaas (H), og fylkesordfører i Agder Arne Thomassen, ha fotobokser med gjennomsnittsmåling der.

Bakgrunnen er alle ulykkene, og spesielt den siste dødsulykken på Lundeslettene i desember.

– Det har vært så mange ulykker at vi er redde for at det kan skje igjen, sier Lunden.

Les også: Lange køer etter dødsulykke på E18

Dødsulykke Tvedestrand
Dødsulykke Tvedestrand

Har tro på gjennomsnittsmåling

Lunden forteller at de har tatt ønsket opp med vegvesenet.

– Det er ett tiltak som nå skal vurderes, eventuelt sammen med å sette ned fartsgrensen til 70 kilometer i timen.

Han sier at strekningsmåling har vist seg å være veldig effektiv.

– De fleste tar hensyn til det og jeg tror mange respekterer og retter seg etter den type målinger. Her er det viktig å få ned farten, sier han.

Per Kristian Lunden

Ordfører i Risør, Per Kristian Lunden (Ap), har tro på gjennomsnittsmåling for å få farten ned på den ulykkesbelastede E18-strekningen.

Foto: Kari Løberg Skår / NRK

Ønsket egentlig midtdeler

Fylkesordfører i Agder Arne Thomassen, forteller at de egentlig ønsket seg midtdeler på strekningen, men at det er et større prosjekt.

– Statens vegvesen sitter ikke med en bevilgning slik at de bare kan putte det på. Dessuten må det gjøres plass til utrykningskjøretøy.

Thomassen tror gjennomsnittsmåling er et godt alternativ.

– Det dette vi kan begynne med og vi vet at det virker. Vi er nødt til å gjøre noe straks, sier han.

Han mener problemene på strekningen blir større etter hvert som veistrekkene før og etter blir bedre.

Les også: Skulle i møte om livsfarlig strekning på E18 – like etter smalt det

Håper på gjennomsnittsmåling fra sommeren

Lunden håper fotobokser med gjennomsnittsmåling kan komme opp fra sommeren av.

– Det er litt opp til vegvesenet, men de er veldig positive til å se på tiltak og gjennomføre de raskt.

Når det gjelder ny E18, sier Lunden at de holder på å planlegge denne.

– Nå har fire alternativer som vi skal jobbe videre med. Jeg håper vi får vedtatt en reguleringsplan i løpet av året og så skal det bygges. Vi har et stortingsvedtak, så det er satt av penger til dette.

Den 11 kilometer lange strekningen det er snakk om, ligger mellom Risør og Tvedestrand i Agder.