Hopp til innhold

17 kilo smør reddet seilskute

En 49 fot lang seilskute fikk 1. juledag et stort hull i skroget, etter å ha truffet is på vei ut Tromøysund i Arendal. Skuta tok inn vann, men lekkasjen ble stoppet i tide ved hjelp av 17 kilo smør.

Dykker fra RS Inge Stensland tetter hullet i skroget med smør

Her er en dykker fra Redningsselskapet i gang med å tette skroget med smør.

Foto: Redningsselskapet

Meierismør fra Tine

17 kilo smør gikk med da seilskuta fra tidlig 1900-tall måtte tettes i Tromøysund.

Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

Treskuta var på vei ut Tromøysundet, men fikk fort problemer i isen, skriver Agderposten.

– Vi ble oppringt av en kar som var med og forsøkte å redde denne skøyta. Den hadde fått større lekkasjer, fordi den hadde forsøkt å gå ut i isforholdene i sundet, forteller skipper Magnar Opdal på redningsskøyta Inge Steensland til NRK.no.

– Trebåten hadde fått revet opp to bord, og trengte hjelp til å bli lenset, sier han.

Umulig å få skuta på land

Eieren reagerte raskt, og fikk kjørt båten opp i fjæresteinene for å unngå å synke. Redningsskøytas lensepumper var ikke nok. Enten måtte båten heves på land, eller så måtte hullet tettes.

– Det var jo ikke så lett å få tak i noen som kunne ta den på land på 1. juledag, sier Opdal.

Seilskute har gått opp i fjæresteinene for å unngå å synke

Seilskuta gikk opp i fjæresteinene, mens lensingen og tettingen pågikk.

Foto: Redningsselskapet

Smør ble redningen

Derfor ble en dykker sent ned med gummimatter, kryssfiner og smør, for å tette båten midlertidig.

– Hvorfor smør?

– Spesielt i sånne temperaturer så er smør flott å bruke. Det klebrer seg godt fast, og man kan forme det til som man vil, forklarer skipper Magnar Opdal.

Har alltid med smør

Men ettersom hullet i skroget var stort og butikkene stengt for julehøytiden, måtte venner av skøytas eier dra til nærmeste bensinstasjon for å kjøpe smør.

– I dette tilfellet hadde vi kun én kilo smør om bord i redningsskøyta, så bensinstasjonen opplevde nok tidenes storhandel av smørprodukter.

Totalt gikk det med 17 kilo smør i redningsarbeidet.

– Har dere alltid med dere smør i redningsskøyta?

– Vi har alltid et par pakker med oss, ja. Vi har nok til å tette mindre lekkasjer og lignende, sier Opdal.

Seilskuta ligger nå til kai under oppsikt, og venter på å bli tatt på land for omfattende reparasjoner.