Treskuta var på vei ut Tromøysundet, men fikk fort problemer i isen, skriver Agderposten.
– Vi ble oppringt av en kar som var med og forsøkte å redde denne skøyta. Den hadde fått større lekkasjer, fordi den hadde forsøkt å gå ut i isforholdene i sundet, forteller skipper Magnar Opdal på redningsskøyta Inge Steensland til NRK.no.
– Trebåten hadde fått revet opp to bord, og trengte hjelp til å bli lenset, sier han.
Umulig å få skuta på land
Eieren reagerte raskt, og fikk kjørt båten opp i fjæresteinene for å unngå å synke. Redningsskøytas lensepumper var ikke nok. Enten måtte båten heves på land, eller så måtte hullet tettes.
– Det var jo ikke så lett å få tak i noen som kunne ta den på land på 1. juledag, sier Opdal.
Smør ble redningen
Derfor ble en dykker sent ned med gummimatter, kryssfiner og smør, for å tette båten midlertidig.
– Hvorfor smør?
– Spesielt i sånne temperaturer så er smør flott å bruke. Det klebrer seg godt fast, og man kan forme det til som man vil, forklarer skipper Magnar Opdal.
Har alltid med smør
Men ettersom hullet i skroget var stort og butikkene stengt for julehøytiden, måtte venner av skøytas eier dra til nærmeste bensinstasjon for å kjøpe smør.
– I dette tilfellet hadde vi kun én kilo smør om bord i redningsskøyta, så bensinstasjonen opplevde nok tidenes storhandel av smørprodukter.
Totalt gikk det med 17 kilo smør i redningsarbeidet.
– Har dere alltid med dere smør i redningsskøyta?
– Vi har alltid et par pakker med oss, ja. Vi har nok til å tette mindre lekkasjer og lignende, sier Opdal.
Seilskuta ligger nå til kai under oppsikt, og venter på å bli tatt på land for omfattende reparasjoner.