- Jeg synes ikke NHO har noe poeng. Vi satser selvfølgelig på Kjevik som den regionale storflyplassen, men at vi i tillegg får en lite flyplass kan jeg ikke se noe negativt med, sier Rolstad Larsen.
Men NHO-direktør Siri Mathiesen fastholder at hun frykter at Gullknappsatsinga kan gå ut over Kjevik.
- Vi må jo møte det som næringslivet trenger og det jeg fryter er to puslete flyplasser som ikke kan møte det behovet næringslivet har, sier Mathiesen.
Trenger internasjonalt tilbud
- Jeg ønsker vekst rundt Kjevik så vi kan øke flytilbudet. Vi trenger en flyplass som har tilknytning til internasjonale ruter. Det sliter vi med å få til og da er det underlig at vi i tillegg skal satse på en egen flyplass på Gullknapp, sier Mathiesen.
Hun mener man må se til andre steder for å se hva konsekvensene av to ulike flyplasser kan bli.
- Ser vi på resten av landet viser det seg at de som satser på én stor regional flyplass lykkes, mens de som satser på flere ikke gjør det. Kan vi ikke heller bygge opp under Kjevik - som trenger all den hjelp den kan få? sier Mathiesen.
Glad for de vil satse
Troen på en flyplass i Froland har vært liten fordi det ikke har vært finansielle muskler til å bygge og utvikle flyplassen. Men nå stiller Arendal Fossekompani med 30 millioner kroner for å ferdigstille flyplassen og får full kontroll over Gullknapp.
Arendalsordføreren sier hun er svært uenig med NHO-direktøren. Hun mener NHO må være glad for at næringslivet satser på infrastruktur.
- Gullknapp er myntet på å være en flyplass nettopp for næringslivet, og jeg er veldig glad for at Arendals Fossekompani går inn med de midlene vi som kommune ikke har mulighet til. Jeg tror de satser riktig, sier Rolstad Larsen.