Hopp til innhold

Oppsynsmannen: Undervisnings­opplegg

Bård Tufte Johansen har reist Norge rundt for å undersøke hvordan det står til i naturen vår. I dette opplegget får elevene utforske og reflektere over det han finner.

Oppsynsmannen - læringsopplegg

Bård Tufte Johansen sjekker hvordan det står til med naturen i Norge i serien Oppsynsmannen.

Foto: NRK

Til læreren

Målet med dette opplegget er at elevene skal lære om den norske naturen, reflektere over muligheter og utfordringer rundt dagens situasjon, og utforske handlingsrom og løsninger.

Denne artikkelen består av fire læringsopplegg, som alle har utsnitt fra serien Oppsynsmannen.

  1. Gammelskogen
  2. Hytteutbygging og lokaldemokratiet
  3. Artene som forsvinner
  4. Miljøvern og muligheten for et godt liv.

De ulike oppleggene tar for seg de tverrfaglige temaene bærekraftig utvikling, livsmestring og folkehelse, og demokrati og medborgerskap. Oppleggene er tilpasset ungdomstrinnet, og tar utgangspunkt i fagene naturfag, norsk og samfunnsfag.

Alle episodene med Oppsynsmannen finner du her.

Det er valgfritt om læreren vil bruke én, noen eller alle delene i sin undervisningen.

1. Gammelskogen

Norge består av mye skog, og skogdrift er en viktig industri for mange nordmenn.
Bård Tufte Johansen får se forskjellen på produksjonsskog og gammelskog. Hvor mye av den gamle skogen har vi egentlig igjen?

Bård Tufte Johansen sjekker hvordan det står til med skogen i Norge. For skog er skog, ikke sant?

Bård Tufte Johansen sjekker hvordan det står til med skogen i Norge. For skog er skog, ikke sant?

Hva gjør hogging av skog med naturen vår?

Gjør oppgavene knyttet til hva gammelskogen er, før du tar med klassen din til en skog i deres nærområde. Utforsk skogen!

  • Hva slags skog finner dere der?
  • Finner dere døde trær, enten liggende på bakken eller som fortsatt stående opp fra bakken?
  • Hvor mange arter av ulike slag finner dere?
  • Er skogen «ryddig»?

2. Hytteutbygging

Det er viktig å sikre arbeidsplasser og økonomisk inntekt for innbyggerne i kommunene, noe politikerne må ta hensyn til. Samtidig er det politikerne sitt ansvar å forvalte naturen i kommunene, og passe på at vi mennesker ikke ødelegger naturressursene rundt oss.

Arbeidsplasser og økonomisk vekst står ofte i et motsetningsforhold til det å bevare naturen.

I klippet får du høre at det er kommunestyrene som bestemmer over utbygging i kommunene. I små kommuner vil disse ofte bestå av folk som selv får eller kjenner noen som får økonomiske fordeler av utbygging.

3. Artene som forsvinner

Sammen med naturen som blir borte, blir også en rekke arter utryddet. Men er det egentlig så farlig?

Bård finner et eksemplar av den utrydningstruede glanshodebillen. Men er den egentlig viktig?

Forskeren i klippet sier vi mennesker står bak «den sjette artsutryddelsen». Behovet for arbeidsplasser, inntekt og industri, har i stor grad blitt prioritert over behovet for arter som «egentlig ikke er nyttige». Men vi vet heller ikke hvor mange arter som kan fjernes før det går ut over oss. .

4. Miljøvern og dagens forbruk

Hvordan ser miljøvernerne for seg framtiden?

Franciska Eliassen sier vi må slutte å tenke økonomisk vekst, og heller fokusere på ekte verdiskaping

Diskuter i grupper:

  • Hva mener hun med ekte verdiskaping?
  • Hvordan kan man oppnå ekte verdiskaping?
  • Er det viktig for dere å ha mye penger når dere blir eldre? Hvorfor/hvorfor ikke?

Les denne artikkelen om Lisa som har valgt å jobbe og tjene mindre.

Les også Halverte lønna og fikk mer fritid: – Det går jo faktisk an

Nedvekst, motvekst, vekstfri: Lisa Løvdahl på Svartlamoen i Trondheim.

Tapt natur mens du har lest denne saken:
0m2

Last ned opplegget som PDF