Bård Tufte Johansen har reist Norge rundt for å undersøke hvordan det står til i naturen vår. I dette opplegget får elevene utforske og reflektere over det han finner.
Målet med dette opplegget er at elevene skal lære om den norske naturen, reflektere over muligheter og utfordringer rundt dagens situasjon, og utforske handlingsrom og løsninger.
Denne artikkelen består av fire læringsopplegg, som alle har utsnitt fra serien Oppsynsmannen.
De ulike oppleggene tar for seg de tverrfaglige temaene bærekraftig utvikling, livsmestring og folkehelse, og demokrati og medborgerskap. Oppleggene er tilpasset ungdomstrinnet, og tar utgangspunkt i fagene naturfag, norsk og samfunnsfag.
Det er valgfritt om læreren vil bruke én, noen eller alle delene i sin undervisningen.
1. Gammelskogen
Norge består av mye skog, og skogdrift er en viktig industri for mange nordmenn. Bård Tufte Johansen får se forskjellen på produksjonsskog og gammelskog. Hvor mye av den gamle skogen har vi egentlig igjen?
Hva gjør hogging av skog med naturen vår?
Gjør oppgavene knyttet til hva gammelskogen er, før du tar med klassen din til en skog i deres nærområde. Utforsk skogen!
Hva slags skog finner dere der?
Finner dere døde trær, enten liggende på bakken eller som fortsatt stående opp fra bakken?
Det er viktig å sikre arbeidsplasser og økonomisk inntekt for innbyggerne i kommunene, noe politikerne må ta hensyn til. Samtidig er det politikerne sitt ansvar å forvalte naturen i kommunene, og passe på at vi mennesker ikke ødelegger naturressursene rundt oss.
I klippet får du høre at det er kommunestyrene som bestemmer over utbygging i kommunene. I små kommuner vil disse ofte bestå av folk som selv får eller kjenner noen som får økonomiske fordeler av utbygging.
3. Artene som forsvinner
Sammen med naturen som blir borte, blir også en rekke arter utryddet. Men er det egentlig så farlig?
Forskeren i klippet sier vi mennesker står bak «den sjette artsutryddelsen». Behovet for arbeidsplasser, inntekt og industri, har i stor grad blitt prioritert over behovet for arter som «egentlig ikke er nyttige». Men vi vet heller ikke hvor mange arter som kan fjernes før det går ut over oss. .