Til læreren:
I dokumentarserien Gitt bort følger vi NRK-profilen Christian Strands adopsjonshistorie gjennom en personlig reise som utforsker både personlige og samfunnsmessige aspekter ved adopsjon.
Målet med dette opplegget er å la elevene utforske internasjonal adopsjon som praksis, og undersøke utfordringene dette kan medføre.
I undervisningsopplegget skal elevene se utdrag fra dokumentarserien, og deretter ha samtale om ulike temaer knyttet til adopsjon.
1. Introduksjon til adopsjon
Tenk for deg selv og skriv ned stikkord.
- Hva slags tanker og følelser bringer ordet adopsjon frem?
- Hva er adopsjon?
- Hva er de viktigste forskjellene mellom nasjonal og internasjonal adopsjon, tenker du?
2. Gitt bort: Møt Christian Strand
3. Gitt bort: Møt Priyangika Samanthie
4. Adopsjon i Dagsnytt 18
Be elevene lytte nøye til argumentene som presenteres i utdraget fra Dagsnytt 18. De som vil kan notere tanker underveis.
5. Etikk og menneskerettigheter
- Del klassen inn i fire grupper.
- Del ut to av spørsmålene til hver av gruppene.
- Elevene diskuterer spørsmål med IGP(I)-metoden (se under).
Spørsmål
- Hvilke menneskerettighetsaspekter er involvert i internasjonal adopsjon?
- Hvordan kan adopsjon påvirke barnets identitet?
- Hva er de etiske implikasjonene ved å flytte barn fra et land til et annet for adopsjon?
- Er det viktig å bevare barnets tilknytning til sitt fødelands kulturarv? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Christian snakker ikke indonesisk. Hvordan har ditt morsmål formet din identitet og oppfatning av tilhørighet?
- Har du noen gang opplevd følelsen av at et annet språk gir deg en annen identitet? I så fall, på hvilken måte?
- Hvilken rolle spiller språk i å kommunisere kulturell tilhørighet og fellesskap?
- Bør adopterte barn ha grunnleggende juridiske rettigheter som sikrer dem kjennskap til sitt fødelands kultur? Eller burde dette være noe adoptivforeldrene bestemmer?
6. Mer om adopsjon
Dokumentar: Adopterte Priyangika har alltid følt at noe ikke stemmer. Når hun leter etter svar på Sri Lanka blir hun både overrasket og opprørt.
Tips meg om undervisningsopplegg
Hei! Jeg heter Aida Zulic og jeg er journalist og lektor. Har du forslag til temaer NRK Skole bør dekke med nye undervisningsopplegg? Da ønsker jeg å høre fra deg.